L
Skall bygga ut mot grannen närmre än 4.5 meter. Hade tänkt att ha IE30 på väggarna mot grannen.
Jag tänker mig att ha två mindre fönster längs väggen och har läst att om man har mindre storlek behöver man inte ha brandklassade fönster.

Nu är min fråga vad som gäller med fönster. Är det sammanlagda arean av alla fönster eller kan jag ha två fönster mindre än en kvadratmeter per fönster?
 
L
Tanken är att det skall se ut så här. Vill bara vara förberedd mot kommunen angående brandskydd med fönster

Ritning som visar fasaden på ett planerat bygge med tydliga fönster för brandsäkerhet.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Lewdis skrev:
Tanken är att det skall se ut så här. Vill bara vara förberedd mot kommunen angående brandskydd med fönster

Gick tydligen inte att lägga in bilden från telefonen. Får göra det senare.
Det är den sammanlagda arean på fönstren.
Tabell 5:611 i BBR så finns hur mycket oklassade fönster du får ha till olika avstånd.

Vid avstånd 2-5 meter är det 1 kvm oklassade fönster. 5-7 meter 4 kvm.
Hur långt blir det till grannens hus?

Går även göra en strålningsberäkning och räkna på hur mycket oklassade öppningar du kan ha. Kostar dock en slant då det krävs lite kunskap. Dvs något en brandkonsult kan göra.
 
L
trampare skrev:
Det är den sammanlagda arean på fönstren.
Tabell 5:611 i BBR så finns hur mycket oklassade fönster du får ha till olika avstånd.

Vid avstånd 2-5 meter är det 1 kvm oklassade fönster. 5-7 meter 4 kvm.
Hur långt blir det till grannens hus?

Går även göra en strålningsberäkning och räkna på hur mycket oklassade öppningar du kan ha. Kostar dock en slant då det krävs lite kunskap. Dvs något en brandkonsult kan göra.
Tack för hjälpen. Det är ca 1,5 meter till tomtgräns. Sedan har grannen sin altan fem meter därifrån och ytterligare cirka 4 meter till huset. Tar man hänsyn till detta eller räknar man att grannen får bygga lika nära min tomt?
 
Det är nog upp till kommunen att avgöra om dom anser att du ska klassa fönster.

Om jag fattat det rätt så är det 10,5 meter till huset.

Jag tycker att det borde räcka med ei30 för väggen då har du tagit höjd för eventuell utbyggnad av grannen.

Sen ser fönstren ut att inte vara så jättestora heller.
 
L
trampare skrev:
Det är nog upp till kommunen att avgöra om dom anser att du ska klassa fönster.

Om jag fattat det rätt så är det 10,5 meter till huset.

Jag tycker att det borde räcka med ei30 för väggen då har du tagit höjd för eventuell utbyggnad av grannen.

Sen ser fönstren ut att inte vara så jättestora heller.
Tack för hjälpen, jag gör samma tolkning. Får se hur kommunen tolkar detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.