Håller på att planera badrummet och bästa platsen för ett badkar skulle bli under ett fönster som sitter på ca 110cm höjd (fönster i fd kök). Fönstret är 120x100.

Hur som helst är min fråga om det är okey enligt gällande branchregler att ha ett fönster ovanför badkaret och vad man ska göra i så fall för att det ska vara godkänt med tankt på tätskikt.

Om det inte är okey, hur nära får ett fönster sitta osv?
 
T
Ska du ha en duschhörna också i badrummet?

Om du endast ska ha badkar så är inte den platsen att föredra då fönstret kommer att bli förstört.
 
Tänkte bara ha ett badkar och ingen dusch men det jag syftade på är att man gärna står upp och duschar av sig i badkaret när man har badat.

Föstår att det inte är att föredra men hur gör man så att det blir godkänt enligt branchreglerna? Måste man byta ut det öppningsbara fönstret mot ett som inte går att öppna till exempel?
 
T
Kvittar ju, har du verkligen inget annat ställe att ha badkaret på?

Det enda jag kan tänka mig annars är ett fönster i plast eller komposit-material. Placerar fönstret så man får en nisch som man kan tätskikta och sedan sätta plattor i.
 
Sedan kan man ju använda ett duschdraperi som gardin.
 
Bygger ut badrummet och ända hållet att bygga ut det är så fönstret hamnar i badrummet. Att ha handfatet under fönstret känns inte så vettigt eftersom man gärna vill ha en spegel ovanför och toalett under fönstret känns lite annorlunda också.

Ett fönster som inte går att öppna kanske är vettigare men det blir en del extrajobb så frågan är hur man kan lösa det på annat sätt. Duschdraperi som gardin att ha för fönstret kanske funkar med vad säger branchreglerna?
 
Ola78
Se också till att göra botten av fönstrets smyg lutande utåt så att ev kondens och vatten lätt kan rinna bort.
 
sankaboy skrev:
Att ha handfatet under fönstret känns inte så vettigt eftersom man gärna vill ha en spegel ovanför och toalett under fönstret känns lite annorlunda också.
Inte då! Jag har handfatet under fönstret i mitt hus, det är första boendet med den planlösningen och jag kommer inte byta tillbaka när jag renoverar! Det är i mitt tycke betydligt trevligare att stå och borsta tänderna och samtidigt titta ut på fåglarna vid fågelbordet än att stirra på sitt eget nyvakna ansikte.
Spegeln är placerad på en vägg bredvid vilket gör att man kan komma riktigt, riktigt nära om man nu vill ta en ordentlig titt på sig själv. :D
 
Tyresö
Dalbotös skrev:
Inte då! Jag har handfatet under fönstret i mitt hus, det är första boendet med den planlösningen och jag kommer inte byta tillbaka när jag renoverar! Det är i mitt tycke betydligt trevligare att stå och borsta tänderna och samtidigt titta ut på fåglarna vid fågelbordet än att stirra på sitt eget nyvakna ansikte.
Spegeln är placerad på en vägg bredvid vilket gör att man kan komma riktigt, riktigt nära om man nu vill ta en ordentlig titt på sig själv. :D

Hahaha, det stämmer! Jag går och ställer mej vid badrumsfönstret när jag borstar tänderna på morgonen - klart mycket trevligare att titta på naturen.
 
Jag har ett öppningsbart träfönster i duschen, inga problem med normalt underhåll, det lär ju vara värre för ett fönster med uteklimatet än två duschar om dagen...

Smygen är kaklad hela vägen med kraftigt fall på "fönsterbänken", silikonfog mot karmen.
 
Det borde gå och jag lär antagligen vilja sätta in film som gör fönstret frostat eller kanske ha ett dusch-drapperi för fönstret hela tiden.

Hur som helst är min fråga vad branchreglerna säger ang att ha ett fönster över badkaret. Har sett inredningsbilder för olika badkar där de har just ett fönster ovanför. Frågan är bara om det är något mer än att de till att "fönsterbänken" har kraftigt fall. Hur gör man med tätskikt bakom? Använder såndär gummiblad som man har i skarver och runt rören?
 
Har hittat följande i BKRs branchregler:

Vid utformning av vatrum bor, sa langt det ar mojligt,
fonster och dorrar placeras i vatzon 2. Om fonster placeras
i vatzon 1 bor brosthojden (matt fran golv till underkant
fonster) inte understiga 1600 mm.

... så vad jag kan komma fram till så är det inte att rekommendera men det finns inget som säger i branchreglerna att det är direkt fel. Eller hur tolkar ni det?
 
Tyresö
Jag tolkar det som att det är okej med ett fönster som har underkanten 160 cm från golvet.
 
Notera ordet "Bör" varför jag tycker det låter som att man kan ha det lägre också men helst inte.
 
Tyresö
Ja, det har du ju helt rätt i. Ordet "bör" är ju bara en rekommendation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.