Hej
Vi ska snart börja bygg vårdat nya hus men är lite fundersam på hur stort fönstret ska vara ovanför diskbänken på bygglovet är det inritat ett 20*5 men det kanske ska vara 20*4 eller 20*6.
Huset är ett funkis med pulpet tak. Vad tror ni?
 
  • Gilla
JayPerBee
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre?
Utifrån den info du gett har vi ingen info att utgå ifrån? Du får fylla på med bilder är bra, hur huset ser ut utvändigt och invändigt. Du skriver byggvård, vad är höjden på befintligt kök, ska det höjas? Överskåp? hur nära? Vad sitter andra närliggande fönster på för höjd? Takhöjd.
Utifrån den info du gett i trådstarten svarar jag, håll dig till bygglovet =)
 
50 cm är standardavståndet mellan bänkskiva och överskåp. Är detta fönster ämnat att sitta just mellan skivan och överskåpet istället för kakel? Om ja samt om du någonsin skulle vilja sätta överskåp ovanför just det fönstret - håll dig till 50 cm.
 
Personligen tycker jag dessa fönster mellan bänk och överskåp är rätt onödiga, inte mycket man seri igenom. I vårat kök har vi inga överskåp ovanför diskbänken, utan ett 10x12 fönster istället (kan vara annat mått), vi har så det linjerar med övriga fösnter i överkant och slutar strax ovanför diskbänken!

Med dagens moderna underskåp med utdragbara lådor istället för skåpsdörrar så sväljer de otroligt mycket saker!

Edit: Poängen med stort fönster är att man verkligen ser ut då man står vid diskbänken!
 
Ett fönster som man inte kan se ut igenom o dessutom bara blir nedstänkt känns ju ganska B måste jag säga.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
På bilden du länkade till är det 400mm fönster. Jag tycker som Nimajeb att det är ett onödigt fönster.
 
Såhära har vi fönster i köket, det upplever jag som mycket positivt då det faktiskt går att se ut genom då man jobbar i köket samt att det ger bra ljusinsläpp och känns större!

Nackdel då, ja såklart så blir det en hel del stänk på fönstret då man diskar så det behöver putsas mycket oftare än övriga fönster!

DSCN1253_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker folk här dömer utan att veta förutsättningarna. Ett sådant fönster kan visst komma till sin rätt, t.ex. om det vätter mot gata eller en granne där man annars skulle ha full insyn. Fönstret ger en utblick och ljus utan att man behöver känna att man bor i ett skyltfönster. Har man dock utsikt tycker jag som ovanstående talare att ett större fönster är rätt väg att gå.
 
anthill skrev:
Jag tycker folk här dömer utan att veta förutsättningarna. Ett sådant fönster kan visst komma till sin rätt, t.ex. om det vätter mot gata eller en granne där man annars skulle ha full insyn. Fönstret ger en utblick och ljus utan att man behöver känna att man bor i ett skyltfönster. Har man dock utsikt tycker jag som ovanstående talare att ett större fönster är rätt väg att gå.
Jag visar hellre nyllet an magen för mina grannar:D
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.