Takfönster är betydligt dyrare än vanliga fönster och brukar dessutom ha lägre U-värde. Att det blir lite dyrare eftersom det ska till intäckningsplåtar och andra småsaker är förstås inte så konstigt men prisskillnaden brukar ofta ligga i storleksordningen 40-50%. Och då för fönster med sämre isolering.

Så jag har funderat lite på vad som faktiskt skiljer takfönster från vanliga fönster. Och, i förlängningen, vad det är som hindrar en från att sätta väggfönster i taket. Skulle t ex ett väggfönster tryckas ur karmen om det fick snölast på sig? Krossas om det började hagla? Eller är det helt enkelt inte möjligt att få väggfönsterkarmar tillräckligt täta för att ständigt vattenbegjutas på ett tak?
 
Takfönster har helt enkelt en annan konstruktion med tanke på regnavledning. Ett vanligt fönster kan du aldrig få tätt.
 
Hur skulle du göra med springan mellan karm o båge ??
Tyvärr du måste ha ett fönster avsett för ändamålet.
Själva fönstret är ju inte så vansinnigt dyrt.
En van montör sätter det på en dag inklusive invändig smyg (Tänker Velux)
 
En starkt bidragande orsak till att jag kommer med konstiga idéer här är att jag aldrig har sett ett takfönster på nära håll och har en rätt vag uppfattning om deras konstruktion. Man kan väl se det här som mitt försök att lära mig mer.

Som jag har förstått saken består själva vattenavledningen på ett takfönster av en liten "fotplåt" monterad i nederdelen av fönsterbågen. Den detaljen borde väl egentligen inte vara helt omöjlig att återskapa för hand med lämpliga plåtdetaljer och lämplig skarvtätning. Men jag spekulerar som sagt bara. Och dessutom funderar jag på om det finns andra detaljer som skulle orsaka läckage. (För enkelhets skull kan vi ju tänka oss fasta fönster så man slipper bekymra sig om eventuellt läckage mellan karm och båge.)

Anledningen att jag överhuvudtaget spekulerar i detta är att jag har några vindutsatta fönster på mitt nuvarande hus som får ta en hel del horisontellt regn. Detta gör de utan att klaga eller släppa in något vatten. Varför jag börjat fundera på hur de skulle klara sig i en takposition.
 
Hej! Hur gick det med fönstret? Lyckades du sätta in ett vanligt fönster som takfönster? Vore intressant att höra hur du lyckades i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.