Hur gör man för att få insynsskydd på vanliga fönster?
Tänkte mej nånn typ av plastfilm eller liknande.

Vill kunna se ut. Gör inget om utsikten blir lite tonad men det ska vara i princip helt insynsskyddat.

Ev kan några fönster vara både in och utsyns skyddade. Dom kanske går att måla.

Kan även bli persienn på nått fönster men nu var det mest plastfilm eller liknande jag funderar på.
 
Har sökt detsamma. På mitt jobb är det en slags film som blir lite spegel effekt på utsidan iaf. Något tonad på insidan. Dock på kvällen om man har ljust inne så är det liten skillnad. Den som länkas till har vi och funkar bra på kvällen men man ser inte direkt ut så att säga.
 
D
Det finns ju sån film som man tonar bilar med.
Hornbach har jag sett flera olika för något årsedan. Där hade de film liknande man tonar rutor.
De ska finnas i olika toningsgrader om jag inte mins fel. Min bror hade även det i vardagsrummet för minska insynen från huset tvärs över.

Sedan har ju Rusta insynskydd. Där ser man inte ut så mycket.
https://www.rusta.com/se/gor-det-sjalv/badrum/insynsskydd/

Hittade även detta på biltema. Där har du olika procent med ljusinsläpp så borde nog kunna finnas någon som inte syns igenom.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Solfilm-2000030768/
 
Redigerat:
D
Lillmalen skrev:
Kan detta va nåt?
[länk]
har du erfarenhet från den firman. Har länge velat ha men just sån som är till bilar blir ju lite mörkare. Den jag såg du länkade till såg ju ingen skillnad och visade för sambon och vi båda vill ha.

Har du testat den själv? Tänker så resultatet blir som de visar på bilderna?
 
BirgitS
Daniel_82 skrev:
har du erfarenhet från den firman. Har länge velat ha men just sån som är till bilar blir ju lite mörkare. Den jag såg du länkade till såg ju ingen skillnad och visade för sambon och vi båda vill ha.

Har du testat den själv? Tänker så resultatet blir som de visar på bilderna?
Observera att de skriver detta:
Spegelfilmen fungerar tillsammans med skillnaden i ljusnivåer mellan rummen
Det brukar betyda att så länge det är mörkare i rummet än ute så har man insynsskydd men på kvällen när det är mörkt ute och ljust inne går det bra att se in.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
D
BirgitS skrev:
Observera att de skriver detta:
Det brukar betyda att så länge det är mörkare i rummet än ute så har man insynsskydd men på kvällen när det är mörkt ute och ljust inne går det bra att se in.
Har du egen personlig erfarenhet av den?

Läste texten men slutet av det du länkade till för en perfekt spegel. Därför jag frågar efter erfarenhet för är ju annat ha i kontor och ha på fönstren i hus/lägenhet. Om det är värt att skaffa eller bara strunta i.
 
BirgitS
Daniel_82 skrev:
Har du egen personlig erfarenhet av den?

Läste texten men slutet av det du länkade till för en perfekt spegel. Därför jag frågar efter erfarenhet för är ju annat ha i kontor och ha på fönstren i hus/lägenhet. Om det är värt att skaffa eller bara strunta i.
Ingen egen erfarenhet, det är därför jag skrev "brukar betyda". Det är samma princip som polisens spegelfönster som används t ex vid vittneskonfrontationer och det krävs att de möjliga förövarna är väl upplysta och att det är mörkt i rummet där vittnet är.

Jag har spetsgardiner i ett rum där jag vill kunna se ut och få in ljus men slippa insyn. Utifrån ser det ut som en heltäckande vit gardin, oavsett om det är mörkt eller ljust inne.
Det är inte dessa jag har, för mina är mer finmaskiga, men samma princip: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20112011/
 
Det finns inga perfekta spegelfilmer. Har du ljust inne och det är mörkt ute kommer folk ute att kunna se in.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
D
Har sett filmerna där förövaren är upplyst och vittnet är i mörkret. Sedan har man ju vissa scener där någon tänder och vittnet blir synligt.
Bilden jag såg så var båda rummen ljusa. Förstår att ingen spegelfilm är perfekt men hur väll syns igenom om läget är ljust inne och mörkt ute.

I dagsläget har jag nere persiennerna hela tiden. Anledningen är har ett flerbostadshus tvärs över som ligger rätt nära. Har en väldigt nyfiken boende som bland annat använder kikare för kolla in.

Har en del kvar med renoveringen men har lite funderingar för att få det bättre. Hade funderat på film så man får som frostat glas. Den film som nog mer är till toning av bilrutor min bror hade så blev mörkare och såg lite så där ut.
Så när jag såg länken såg produktbilderna väldigt lockande ut.

Men är medveten om hur det kan vara med produktbilder som visar bättre än det är. Hade gärna hört någon som testats erfarenhet om det är något att satsa på? Hade funderingar maila firman och höra vad de säger men då de säljer det så litar jag inte helt på deras svar är 100% ärligt.

Det resultat jag vill ha är privatliv i mitt eget hem men gärna så man kan få in dagsljus och kännas öppet.
 
När det är ljust inne och mörkt ute ser man in lika bra med spegelfilm som utan, det finns inget i den vägen som funkar.

Det enda som funkar i det läget är persienner eller gardiner. Utomlands har man ju som du kanske sett alltid en spetsgardin i fönstret just av detta skäl. Då ser man ju bara konturerna av personerna när det är mörkt ute, men inte några detaljer, och man ser faktiskt ut rätt bra. En fönsterlampa mellan gardinen och fönstret minskar i viss mån insynen på kvällen, särskilt om man inte har så ljust i rummet för övrigt.

En tunn vit rullgardin kan också vara något, det släpper ju in ljuset, men man ser inget. Eller som vi har i badrummet, en ofärgad plastfilm med struktur som frostat glas som du själv är inne på (finns med pelargoner för köket!). Båda dessa lösningar hindrar ju även de som är inne från att se ut dock.

För övrigt tycker jag att du ska lägga ett anonymt brev i kikarpersonens brevlåda om att hen är polisanmäld för ofredande pga kikaren och underteckna med "grannarna i huset mitt emot".
 
Vi letade efter det för något år sedan för att slippa insyn i vårt vardagsrum.
Valet föll på plissegardiner istället som vi kan dra både uppifrån och ner eller nedifrån och upp.
Ett mycket bra och mångsidigt val så här i efterhand som vi är mycket nöjda med.
Kanske inte ett svar på din fråga men så gjorde vi...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nikasp
Classe har film som ser bra ut, finns olika finish/mlnster, och fått bra recensioner. Jag hade tänkt insynsskydda halva fönstret på tvättstugedörren men tyvärr är de bara 45 cm breda (och 150 cm långa).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.