Är i komplementhusbyggartagen och sprang på ett fantastiskt fönster på Merci i Paris. Se bild. Är lite sugen på något liknande då jag planerar något ateljéliknande för egen del. Detta fönster har metallbågar och en-glas, så vitt jag kan bedöma. Därmed tämligen dumt att sätta in i ett modernt svenskt hus.

Eller? Om man kan tänka sig vara opraktisk, t.ex. isolera för rutan på vinterhalvåret, bara för att få ha ett fantastiskt rum den varmare delen av året. Skulle det kanske kunna funka? Var får man tag i något liknande?

Om man går på svensk standard, vad finns det då som liknar? Eller inte liknar alls men kan ge samma känsla, dvs att man kan öppna upp, helst utåt, och vika runt helt för att få rymden?

Stort rektangulärt fönster med svarta metallbågar och utsikt över en grön växtklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt!

Ska rummet verkligen användas som atelje? Jag tycker denna bild ser mörkt ut ... de flesta ateljeer kräver så mycket ljusinsläpp som möjligt utan sol. Jag byggde nytt - en av flera anledningar - just för att slippa spröjsade fönster som jag tyckte tog ljus.

Sedan måste man i ditt fall naturligtvis ta hänsyn till husets övriga exteriör.

Jag specialbeställde alla mina fönster. Nu gällde det ett helt hus men du vet ju vad du vill ha så det behöver inte bli så dyrt.
 
Det kommer användas för kreativa aktiviteter, ateljé är det bästa ord jag kan komma på. Mörkret i just den här bilden kommer av att resten av rummet är ganska kyffigt. Min byggnad kommer ha takfönster mot norr för ljus utan sol.

Spröjs är inte ett måste. Det jag framförallt är ute efter är ett fönster utan mittpelare som man kan öppna förbi 90 grader. Varifrån beställde du dina fönster?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Det kommer användas för kreativa aktiviteter, ateljé är det bästa ord jag kan komma på. Mörkret i just den här bilden kommer av att resten av rummet är ganska kyffigt. Min byggnad kommer ha takfönster mot norr för ljus utan sol.

Spröjs är inte ett måste. Det jag framförallt är ute efter är ett fönster utan mittpelare som man kan öppna förbi 90 grader. Varifrån beställde du dina fönster?
Det var byggaren som tillsammans med arkitekten fixade fönstren ... jag tror byggaren gjort sig av med egen fönstertillverkning idag och har satsat på byggmaterialsförsäjning. Han bygger inte hus längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.