Bygger om köket hemma och har ett estetiskt problem med att mittenfönstret ligger ca 10mm under de andra två. De två fönsterna till höger i bild har tillhört en fd. tvättstuga så det är en innervägg som tagits ned. Tidigare har det suttit våtrumstapet på väggen men nu ska det kaklas och då kommer skillnaden synas. Hur skulle ni gjort? Att flytta fönstret är uteslutet. De alternativ jag ser är att:
1. Höja fodret och nöja dig med det.
2. Höja fodret och bredda fodret undertill med en list motsvarande höjningen.
3. Bredda fodret upptill med en list så att allt ligger i liv.
Som sagt, hur skulle ni gjort? Hur lurar man ögat bäst? Tacksam för alla idéer, åsikter och synpunkter!

Ej renoverat kök med tre fönster där mittenfönstret sitter lägre, med synligt rörsystem och spacklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfönsterram och foder med synlig höjdskillnad mot en gipsskivevägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har sett eller råkat ut för det här?
 
Om jag förstår det rätt så är det alltså bara 1 cm vertikalt som diffar? Jag tror jag skulle ha behandlat alla fönster likadant så alla fönster har samma design gällande foder osv. Tycker inte att 1 cm är tillräckligt mycket fel för att det ska kännas fel. Men jag har ju inte sett det på riktigt förstås så lite svårt att uttala sig egentligen kanske.
 
Sätt hexagonalt kakel så kommer inte skillnaden synas. Kommer synas mindre om du har större plattor också om skarven inte är precis vid fodret.

Hade behållt samma foderdesign oavsett. Mindre foder på ett fönster skulle nog kännas mer konstigt än en diff på kalket
 
Kaklet kommer att vara vitblankt 6,5x13,5cm liggande och jag kommer behålla de foder som är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.