Hallåj,
Jag håller på och inreder min övervåning Villa Eksjöhus kvadraten.
Där redan fönstrena sitter på plats.

Där min fråga kommer till fönsterkarmen och mellanrummet till väggen.

Det lilla fönstret sitter nån tätningsgrej som är inplastat.

På det stora fönstret sitter det en bit in en svart gummi tätningslist.

Så min fråga är om det räcker eller om jag ska fylla ut med något hela vägen ut?
Drev, fogskum eller vad?

För jag har tänkt att sätta fönstersmyg nu och stänga igen utrymmet.

Se bilder
 
  • IMG_4772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4774.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha drevat med plastad drevremsa som dom gjort på bilden till vänster. Dom verkar ha glömt det.
 
Oki, var kan jag hitta plastad drevremsa? Verkar inte så enkelt när jag kollat runt på stora byggvaruhus.

Fråga till:
Måste jag sätte en drevningslist sen och foga?

Gummilisten som sitter en bit in på stora fönstret, är det en drevningslist och det har fogat från utsidan?
 
Plastad drevlist skall finnas på de flesta ställen... Ligger en rulle i min källare men det hjälper ju inte dig nämnvärt! Eller kom och hämta! 50 spänn! =) Garanterat mindre kö än på byggvaruhuset....

Gummilist säger du? Kan det kanske vara drevtejp? Svart - Skumliknande? En tejp som man tejpar kring fönster eller i öppningen som sedan "sväller" ut efter montage och håller tätt.. En modern drevning skulle man kunna kalla det.

Drevet petar du enkelt in med en byggkil, spackelspade eller ngt liknande. Sen sätter du smygen mot det -Dvs, du behöver bara drev och smyg. Sen kan det ju vara snyggt med latexfog mellan smyg och fönster men inget annat skall behövas...
 
Redigerat:
Ola78
Gummilisten som sitter på det ena fönstret är en sådan som på bilden ungefär. Såna sätts på fönstren i husen jag bygger på jobbet. Man häftar fast den runt fönstret, i varje hörn sätts sedan ett gummihörn för att täta hörnet ordentlig. Efter detta läggs fönstret i en klämbänk, reglarna fönstret ska skruvas i läggs dit och man klämmer ihop det och skruvar fönstret. En lösning som funkar bra. Anledningen till att fönstret kan vara drevat kan vara att det levererats till byggplatsen efteråt eller att det inte är ett rektangulärt/fyrkantigt fönster, då funkar lösningen med gummilisten inte så bra. Anledningen till att drevet till vänster är plastat är att det ska vara diffusionstät på utsidan ligger det antagligen en oplastad remsa om de gjort rätt vid montering. Vi lägger även ett expanderande fogband på utsidan för att minska risken för inträngande fukt vid slagregn, vilket man bör göra. Det är aldrig bra om drevet blir blött.

Alltså bägge lösningarna är rätt.
 
  • Drevningslist.jpg
Vill instämma i frågan om var man hittar plastat drev. Personalen på både K-rauta, Woody, och Bauhaus har sett mycket frågande ut, och jag hittar inget i online-katalogerna hos byggmax eller bygghemma.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.