En fråga jag funderat på som kanske passar under övrigt är varför tvättmaskiner har en ruta där man kan titta in, men inte torktumlare och diskmaskiner. Varför Har det blivit så?
 
I torktumlare har du ju oftast filtret i luckan, så där krävs det att man konstruerar om för att få dit en ruta. Gällande diskmaskinen så skulle inte jag vilja se in i den eftersom den står i ett så centralt utrymme som köket. Plus att det säker kan se rätt gojsigt ut i den om man har väldigt smutsig disk...
 
Fast varför är det då glas i tvättmaskinen? vem sitter och tittar där?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
vi har fönster i vår torktumlare, det är precis lika intressant som det verkar :)
Tror som Jumos att det kanske inte ser så trevligt ut med matrester som "far runt" i rutan på en diskmaskin. Tvättmaskinen kanske är bra med ruta så att man kan upptäcka att en strumpa med fel färg hamnat i maskinen
 
Jag har också undrat.
Med toppmatade tvättmaskiner slipper man detta.
I många länder är det vanligt med tvättmaskinen i köket, så där har man bättre möjligeheter att titta på än om maskinen står i en tvättstuga.

Kanske en lösning som kom till innan färg TV blev vanligt förekommande? Titta på kulörtvätt istället.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
j-o75 skrev:
Fast varför är det då glas i tvättmaskinen? vem sitter och tittar där?
Systerdottern i späd ålder. Spännande saker!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Våra katter sitter faktiskt gärna och tittar genom rutan på tvättmaskinen 😄
 
När minsta tjejen var drygt ett år kunde hon så längre framför tvätt och torktumlare och titta än hon kunde sitta still och titta på tv.
Det har tyvärr ändrat sig nu...
 
Våra katter sitter faktiskt gärna och tittar genom rutan på tvättmaskinen ��
Jag hoppas de sitter på utsidan och tittar in och inte tvärt om... :confused:
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Ha ha, nja, än har ingen av dem tittat inifrån. (Jag kollar noga före varje tvätt, det vore katastrof om man råkade köra tvättmaskin eller torktumlare med någon av gossarna i :( )
 
  • Gilla
Perik
  • Laddar…
Hemmakatten
Kan fönstret vara en kvarleva från den tid det inte fanns elektroniska displayer som talar om när maskinen är klar?
 
Den tror jag på, speciellt i USA där de har laundromats. När så många maskiner går var det svårt att höra när just din maskin är klar.
 
Eller innan luckan hade öppningsspärr. Kan vara bra att se om där är tomt på vatten. :eek:
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.