Ska bygga bastu i källare. FRÅGA 1) Vill ha ett fönsterparti från golv till tak, med cirka mått på 1 x 2.1 meter. Vet någon hur man får tag på sådant glasparti till rimligt pris?

FRÅGA 2) Vad gäller för isolering av bastun? Har hört att det ska vara en luftspalt mellan själva bastuväggen och mina källarbetongväggar. Har någon sett en byggbeskrivning över hur man platsbygger bastu i källare?

Stort tack för tips!!
 
fråga 2. ta först en funderare på om du vill extraisolera källarväggen eller inte.
 
Du skriver att du skall vill ha ett fönsterparti, vart skall du ha fönstret?
Jag valde att ha två fönster, dvs. vardera sida om kaminen! Jag vet inte om det stämmer med din planlösning men i mitt fall tyckte jag det blev bättre! Jag bifogar en bild så du kan se hur det ser ut!

Har även ett fönster ut mot relaxdelen bild 2.
 
  • bastu.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastufönster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Måste berömma ditt bastubygge te96usn. Verkligen snyggt! Då jag själv håller på att bygga en bastu blev jag nyfiken på din väggpanel. Det verkar vara en bredare typ och "ryggplankorna" av kvistfri typ. Får man fråga vad det är för material du använt?
 
Tackar...

Asp som är sågad på en liten "bondsåg" är det som sitter på väggar & tak.
 
Tack för ditt svar. Misstänkte att det var lite "special". Jag vill gärna ha en lite udda grövre variant av liggande panel. I varje fall på väggpartier som man inte sitter emot. Är det någon som kan hjälpa mig med tips? Är det noga att ha kåda-fritt material på sådana partier?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.