Hej,

Jag har bygger hus efter konstruktionsprincipen nedan. Jag har använt fasadskiva på utsidan av väggstommen för att undvika köldbryggor, och denna fasadskiva går kant i kant med fönsterkarmarnas insida.

Men när jag nu tittar på hur svenskt trä beskriver fönstermontage så förstår jag inte riktigt. Här monterar dem istället en yttre träram som fönstret sitter i, och alltså introducerar en köldbrygga runt hela fönstret för att få ut fönstret närmre fasaden.

Estetiskt kanske detta är att föredra men energiprestandamässigt så är det lite feltänkt i mitt huvud.

Vad gäller, hur gör man på nybyggda hus, sätter man fönsterkarmen i väggstommens fönsteröppning och har fasadskivan framför stommen, eller introducerar man en köldbrygga med flit enligt nedan?

Vad får det för praktiska effekt att göra det ena eller det andra förutom energiprestanda och estetik? Blir det skillnad på imma på rutan eller liknande?

Tack på förhand!

Illustration av konstruktionsdetaljer för fönstermontage med förklaringar av byggdelar, inklusive fasadskiva, väggregel, ångspärr, fönsterbleck och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du måste ju ställa fönsterkarmen på något stabilt. Du kan inte ställa den på isoleringen.
 
Fönstret på din bild sitter fel. Det ska sitta med utsidan jämns utsida vindskyddsskivan. Du har gjort rätt, men alla beskrivningar ritar trä rakt genom konstruktionen vilket blir en rejäl köldbrygga.
 
S
Matti_75 Matti_75 skrev:
Fönstret på din bild sitter fel. Det ska sitta med utsidan jämns utsida vindskyddsskivan. Du har gjort rätt, men alla beskrivningar ritar trä rakt genom konstruktionen vilket blir en rejäl köldbrygga.
Det är väl så det är ritat eller ca 1 cm förskjutet? Det är inåtgående fönster på bilden och så hamnar glaskasetten längre in i väggen än utåtgående fönster.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är väl så det är ritat eller ca 1 cm förskjutet? Det är inåtgående fönster på bilden och så hamnar glaskasetten längre in i väggen än utåtgående fönster.
Måste tydligen förtydliga mig. Utsida fönsterkarm ska linjera med utsida vindskydd
 
S
Matti_75 Matti_75 skrev:
Måste tydligen förtydliga mig. Utsida fönsterkarm ska linjera med utsida vindskydd
Ja, det förstod jag.
 
R
J Jidderberg skrev:
Hej,

Jag har bygger hus efter konstruktionsprincipen nedan. Jag har använt fasadskiva på utsidan av väggstommen för att undvika köldbryggor, och denna fasadskiva går kant i kant med fönsterkarmarnas insida.

Men när jag nu tittar på hur svenskt trä beskriver fönstermontage så förstår jag inte riktigt. Här monterar dem istället en yttre träram som fönstret sitter i, och alltså introducerar en köldbrygga runt hela fönstret för att få ut fönstret närmre fasaden.

Estetiskt kanske detta är att föredra men energiprestandamässigt så är det lite feltänkt i mitt huvud.

Vad gäller, hur gör man på nybyggda hus, sätter man fönsterkarmen i väggstommens fönsteröppning och har fasadskivan framför stommen, eller introducerar man en köldbrygga med flit enligt nedan?

Vad får det för praktiska effekt att göra det ena eller det andra förutom energiprestanda och estetik? Blir det skillnad på imma på rutan eller liknande?

Tack på förhand!

[bild]
Hur tjock fasadskiva ska du ha?
 
Hej, vet inte om jag förstår svaren. Utsida fönsterkarm ska linjera med utsida vindskydd, då syftar man på att fönster ska sitta i själva väggstommen? Alltså nummer 4 i beskrivningen? Vilket t.ex. ger ett djupare fönsterbleck etc.?

Jag har 45mm tjock fasadisolering på utsidan av väggreglarna.
 
S
Du måste dels kunna ställa fönstret på något och dels fästa karmskruvarna i trä. Så frågan är ju om du kan det utan att regla på stommen likt skissen från Svenskt trä?
 
Ja precis så
 
R
J Jidderberg skrev:
Hej, vet inte om jag förstår svaren. Utsida fönsterkarm ska linjera med utsida vindskydd, då syftar man på att fönster ska sitta i själva väggstommen? Alltså nummer 4 i beskrivningen? Vilket t.ex. ger ett djupare fönsterbleck etc.?

Jag har 45mm tjock fasadisolering på utsidan av väggreglarna.
Och på fasadskivan ska du ha en 28x70 spikregel? Och sedan panelen..
 
Jag har pratat med en expert hos en av de stora fönstertillverkarna. Sett till ett fönsters skydd för väder samt för att motverka imbildning så ska ett fönster monteras så långt in mot väggens varma sida som möjligt.

Arkitekter förespråkar ofta att ha fönstren så långt ut mot vägglivet som möjligt för designens skull. Men då blir det svårt för luften i huset att cirkulera längsmed hela fönstret, speciellt i nedre 1/3 av fönstret, vilket gör att luften där svalnar och kondenseras mot rutan.

Jag kommer montera mina fönster som jag ursprungligen tänkt, i väggstommens fönsteröppning, och behåller fasadskivans isolering framför denna.
Alltså inte så som Svenskt trä beskriver att man ska göra i bilden ovan där de satt en (uppskattningsvis) 45x45 profil utanpå stommen och därmed skapat en köldbrygga.
 
Ju längre in i väggen fönstret sitter ju större borde köldbryggan bli iom isoleringen i väggen runt fönstret gör mindre nytta (den kyls så säga både från fasaden och från fönsterhålet).
 
B Byggmarodören skrev:
Ju längre in i väggen fönstret sitter ju större borde köldbryggan bli iom isoleringen i väggen runt fönstret gör mindre nytta (den kyls så säga både från fasaden och från fönsterhålet).
Ja totalt sett blir det så, fönstertillverkaren svarade bara utifrån vad som är bäst för fönstret.
Men att montera som jag tänker bör vara bättre än att göra som Svenskt Trä förespråkar. Alltså så långt ut mot ytterväggen som möjligt men inom väggstommen så att säga, men fasadskiva utanpå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.