Hej,

har kollat på fönster från ekstrands mfl i olika ädelträ. Vi ska ha svrta panel och teakparkett så det vore snyggt med oljade ädelträfönster. Nån osm har erfarenhet av detta? Underhåll? Hur ser det ut efter ett par år osv?

Priserna verkar vara unbgefär +10 % för mahogny +50% för ek och teak jämfört med vanliga vitmålade furufönster och det känns ju rimligt om de är bra för övrigt.

 
+10% för mahogny jämfört med vitmålad furufönster, kan det verkligen stämma???
 
det är dom uppgifterna jag fått från fönsterleverantören.
 
Tröskeln brukar vara i ädelträ på ytterdörrar. Anledningen till detta är att det klarar mekanisk slitage bättre. Om man vill att det ska förbli snyggt har jag märkt att man måste man vara noga med att göra rent och olja in regelbundet (minst två ggr per år). Tänk dig att dina utemöbler i teak skulle stå utomhus hela året i regn/sol/snö etc... Efter ett halvår är dom gråa och tråkiga och kräver underhåll även om de har varit fabriksbehandlade med den finaste oljan eller lacken. Mina vitmålade fönster däremot ser nya ut efter 6 år och dom behöver bara tvättas då och då. Mina föräldrar hade teakfönster och det var ett evigt inoljande som krävdes varje år. Jag skulle inte valt det om jag var du.
/CC
 
...Efter ett halvår är dom gråa och tråkiga.../CC
Gråa och snygga, menar du väl?
Ni ser; smaken är som baken. På västkusten är det skam att olja in teak. Det skall var den silvergråa nyansen, annars ser det nytt ut. Gult kort får den som oljar in teaken på sin båt.

;D
 
På båtar saltvatten borstar man teaken så den förblir grå. Jag håller med om att gråvit teak är snygg, men På utemöbler blir teaken istället smutsigt gråsvart. Jag använde binärolja på mina teakmöbler istället och det är möjligt att det fungerar även på fönster om det inte finns ytor där vatten stannar kvar.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.