Har ett litet badrum där det finns ett fönster mitt i duschplatsen, enligt den tidigare ägaren fanns det ett badkar där tidigare.
Vi hade tänkt att renovera hela badrummet eftersom det inte är renoverat på länge.
Får eller kan man ha ett fönster placerat i duschplatsen? Räcker det kanske att man sätter ett draperi för fönstert när man duschar eller finns det andra lösningar.

Givetvis skall jag låte en fackman göra arbetet men det är bra att ta reda på såg mycket som mölig i planeringsstadiet.
 
Tror inte att det finns regler som säger att förser i våtzon 1 är fel. Däremot är det ju väldigt riskabel om det kommer att rinna vatten runtomkring. Vi har precis haft en fuktskada på det sättet!!!!

Ps. Att det bir gjort av en fackman är ingen garant för någonting....D.s
 
Har också haft ett fönster placerat i duschutrymme (och som alltid varit det). Iochmed renovering rev jag bort det och konstaterade att det är en riskkonstruktion av en anledning.... :)

Nu är fönstret som sagt väck och det känns bra. Tycker ändå att det är skitfult med högt placerade fönster som jag hade...
 
Bästa kanske är att ta bort det, men har ingen aning hus svårt det är täppa igen det.
 
Jag har samma problem. Har inte plockat bort fönstret. Har däremot lagt rikligt med silicone mellan karmen och gipsskivan (som jag tidigare impregnerat med primer). Och nu spruttar jag vatten på det! Klart det är en risk. Men man ska väll inte sluta duscha för det.

I värsta fallet får man byta fönstret om några år.
 
Jag har samma problem, fönster mitt i väggen där idag står badkaret som skall bytas till dusch.
Jag kommer nog att byta fönstret till mindre (smallare) om jag nu hittar ett som är typ 10cm bredd.
 
Ett sådant fönster hade jag också tyckt varit läckert... Men jag kom fram till att det är bäst att låta bli. Och det är inte fönstret som är det stora jobbet/kostnaden... Det är när vattnet VIA fönstret rinner ner i underliggande konstruktioner. Och vatten kan leta sig runt på de mest konstiga ställen. Och i värsta fall får man riva väldigt mycket för att komma bukt med den skada vattnet orsakat. Härav den höga kostnaden för försäkringsbolagen vid fukt/vattenskada.
 
Tillägg: på www.kronfonster.se kan man köpa rätt billiga plastfönster i alla möjliga storlekar. Om man nu ska ha fönster så är nog plastfönster att föredra...
 
Ja! Plastfönster vare perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.