C
Världens kval hurvida jag skulle lägga denna i Badrum eller i Fönster & dörrar. Ni får väl flytta den om det inte passar här.

Hursomhelst, jag skissar lite på att bygga om toaletten på övervåningen till duschrum, och skulle då vilja ha ett fönster i själva duschhörnan. Är detta möjligt, och hur går man isåfall tillväga med tätskikt osv? Vilket fönster väljer man? Finns det kanske fönster speciellt avpassade för det här? Tänker lite på PVC och alu-fönster (för visst finns det fönster där hela ramen är av aluminium?), om det är lämpligare än ett träfönster kanske.
 
Även om du har PCV eller alu-fönster så har jag svårt att se att man skulle få det godkänt från försäkringsbolaget om fönster är i själva duschhörnan.

Om du struntar i vad försäkringsbolaget säger så borde det väl funka att bygga fönstersmygarna av våtrumsskiva och med tätskikt (självklart med fall på undre delen). Sen täta ordentligt med silikon mellan fönsterkarm och tätskikt (smygar).

Jag har själv satt in en fönsterdörr av PVC från Menta fönster på ett väldigt utsatt ställe. Ett PVC-fönster verkar gå att ha under vatten utan att de tar skada, enda minuset är att bågen är lite bredare....
 
C
Det är ju trots allt nåt som förekommer, så det måste ju finnas nån metod, tycker jag. ?
 
Jo det finns massor med lägenheter med ruttnande fönster i duschhörnan.... Ingen aning om hur försäkringsbolagen ställer sig till vattenskador från dessa, men har man vanliga träfönster så blir det problem med tiden....
 
Oavsett om man väljer PVC eller trä skulle jag haft ett dusch draperi i duschhörnan som man drar dram framför fönstret.
Finns väldigt snygga draperier idag.
 
När jag bodde i lägenhet hade vi ett fönster mitt i duschen. Jag gjorde en gardin av en bit snygg vaxduk. Funkade klockrent, men samtidigt blev det ju en hel del kondens som rann från fönstret över karmen så färgen släppte ju ändå till slut. I huset vi bor nu har vi ett 160x160 cm fönster i badrummet. Blir mycket kondens då man duschar så färgen har släppt vid kanten mellan glas och trä. Funderar på att försöka silikonlimma dit en aluminiumlist som leder bort dropparna från trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.