Hej,

Vi har ett badrum där det är ett fönster i skälva duschen...
Välldigt korkat!

Det ska iallafall renoveras badrummet och jag skulle vilja behålla det ljusinsläppet men jag vill hälst inte ha en duchkabin efter renovering.

Hur skulle ni göra?

Jag funderar på att mura upp fönstret med glasbetong istället. Hur skulle det fungera går det att få ett fungerande tätskikkt om man gör så?
 
Funkar fint med glasbetong. Armerade mellan blocken med rostfria (ingen rost som rinner från armeringen) stänger. Sedan finns det klinkerfog som är vattenavstötande. Men klart att man lägger tätskiktet så långt ut mot ytterväggen som möjligt.

Lagavulin
 
En sådan lösning med glsbetong kommer den ge en riktig fuktspärr.

Är lite fundersam med övergången mellan vägg och glasbetong...
 
ambly skrev:
En sådan lösning med glsbetong kommer den ge en riktig fuktspärr.

Är lite fundersam med övergången mellan vägg och glasbetong...
Jag har en glasbetongvägg (som vetter ut mot allrummet) i duschen, ända nerifrån och upp.
I övergången har jag fyllt med silkon, bakom silikonet gipsskiva med tätskikt. På det i sin tur en L-profil av rostfritt ( 30mm * 15 mm ) som ja silkonat mot gipset och glasblocken.
Själva fogen på insidan har jag kört med tätskikt enligt alla konstens regler.
Blir riktigt tät med andra ord.

M

 
Vet inte riktigt om jag hänger med.

Har du några bilder, skiss kanske?
 
principskiss

M
 
  • gblock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
färdig produkt inifrån dusch

M
 
  • gblock2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju jättebra!

Hur sitter metalllisterna fast?
Var har du fått tag på literna?

Tror att jag kommer sätta det tvärtom mot vad du gjort så att det inte blir vatten stående på den "fönsterbänk" som annars blir i duschen. Tror det blir bättre att sätta kakel och glasbetong i samma nivå.

Varför sitter det frigolit mellan? Har det att göra med att de måste monteras så eller är det för passformen ska bli bättre.

 
Listerna trycker man bara dit i silikonet. Först överflödigt med silikon (tejpat vid sidorna för att skydda kaklets ytor från silkon) tryck dit listerna så att de ligger rätt.
Torka av överflödet som trycks ut, dra av maskeringstejpen och skyddstejpen från listerna, klart.
Listerna måttbeställde jag hos plåtslagarn, typ 6 meter lister (för insidan) gav jag endast 50 kr för.

Personligen valde jag att ha de slätt från utsidan då det syns mer, en smaksak vad man väljer. Listen nere har jag något vinklad (som ett fönsterbleck) så inget vatten samlas alls där.

Frigoliten (tillsammans med silikonet) skall var där enligt reglerna för att få ett rörligt förband mellan glasblocken och ansluningen till den.
Den köper man i stora bitar och bara skär ut några remsor som man fäster med lite silkon mot kanten innan man börjar bygga upp med glasblocken.

M
 
Jag har ett likande problem, men i mitt fall är det inget alternativ att sätta i glasblock skulle se konstigt ut då det idag är en fönsterkupa på andra våning (innehållande dusch), någon som har förslag eller finns det fönster som klarar denna typ av placering?

Ursäkta trådkapningen
/Håkan
 
Det absolut smidigaste är ju att hänga dit ett draperi som du drar för fönstret när du duschar. Finns ju så många olika mönster och du kan ju även klippa till det så det bara täcker fönstret och inte hänger för hela väggen.
 
Vi har lite samma problem.

Vi har ett badkar vid ytterväggen och där duschar vi nu för tiden istället för att gå ut till duschen i garaget (=kallt).
Vi löste det med en duschstång som man spänner upp mellan väggarna och ett drapperi som hänger i ett hörne när vi inte duschar och som vi kan dra för fönstret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.