Fönster i behov av renovering. Huset är från 1893.
Ingen aning om hur gammalt fönstret är och när det renoverats senast.

Färgsläpp och även angrepp av, som jag tror, svartmögel.
Fönstret är i en klädkammare, i direkt anslutning till mitt sovrum.

Vad göra?

Funderar på att skrapa loss så mycket som möjligt av den färg som sitter löst och sen spruta på Jape "Mögel-Fri" som jag sen bara låter vara kvar, inte tvättar bort. Därefter helt enkelt måla om fönsterbågarna, karm och fönsterbräda.

Tänker jag rätt?

Någon som vet om detta mögelmedel är ok att spruta på och sen sova i angränsande rum samma natt?
Har letat info på nätet, men inte hittat något tydligt svar. Står undvik inandning, använd andningsskydd, men samtidigt hittar jag någon kommentar att det är ok att vistas i rummet man behandlat ganska direkt efter behandlingen. Har dessutom katter. Någon som vet? Någon som använt detta medel inomhus? Har köpt en typ sprayflaska.

Måste jag skrapa bort allt svartmögel efter behandling med medlet eller kan jag utgå från att det helt enkelt dött av behandlingen, låta det vara kvar och måla över?

Asbest? Vid renovering av gamla fönster har jag förstått att man ska vara försiktig då kitt mm kan innehålla asbest. Något att beakta? Tror ni att karm, foder och fönsterbräda kan vara målat, spacklat, kittat med material innehållande asbest? Och, är det isåfall ok att ta bort färgflagor osv, så länge jag inte slipar och skapar ett damm? Bör andningsskydd användas? Och, är det ok att sova i rummet som fönstret ser ut nu? Både vad gäller mögel och ev asbest i det material som lossnar som i flagor. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för synpunkter!
 
Är det ett englasfönster? Svårt att se på bilderna men bågen ser lite tjock ut för englas.

Du måste först avhjälpa anledningen till fukten på insidan, är det englas så är det anledningen, annars kanske otät karm.. Få fönstret tätt och varmt så slipper du fukt på insidan, sen skrapa rent och måla. Kanske tvätta rent med målarskola e.dyl. så lär inte möglet komma tillbaka. Jag hade skrapat bort all färg, oljat ordentligt och målat.

Kitt har jag svårt att tänka mig att det fanns asbest i. Är antagligen vanligt linoljekitt som består av linolja och krita.

Sen verkar du sakna fönsterbleck, komplettera med det.
 
Ja, det är ett englasfönster. Har säkert funnits ett innanfönster tidigare, som jag tyvärr inte hittat på.
Kan jag fortsätta att bara ha ett fönster eller vad ska jag hitta på för att inte få fukt?
Tätningslister?
Har monterat ett vattenburet element i klädkammaren i höstas.
Kanske kan det förbättra fuktsituationen i rummet?!
Klädkammaren var tidigare extremt kall vintertid, känns typ oisolerad.

Kitt, finns bara på fönstrets utsida, eller hur?
Här har du en som har mycket att lära vad gäller fönster.. :)

Fönsterbleck, du menar på utsidan, montera på yttervägg?
 
Om du slipar med sandpapper så får du nog bort det mesta av det svarta. Sen olja och måla. Det är inte säkert att det svarta är mögel. Jag har slipat bort sånt här svart på en del fönster, sen olja och laserat. Träet lär suga en del olja, är säkert väldigt torrt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar båda!

Jag är tämligen säker på att det svarta är mögel.
Iallafall det som finns på fönsterbågarna. Börjat som små svarta prickar.
Mikaelb, vad tänker du annars att det kan vara?
Det har verkligen skapats av fukt i fönstret, har sett hur det ökat mer och mer.

Menar du att jag ska olja både båge, karm och fönsterbräda, innan målning?
Vad för olja?
 
På tal om fönsterkitt och asbest. Reportage ur Vi I Villa, om fönsterrenovering:

"Var noga med att allt kitt är borta innan du försiktigt försöker pressa ut rutan ur bågen. Vid minsta motstånd bör du försöka hitta det ställe som håller kvar rutan och ta bort mer av kittet. Oavsett vilken metod du väljer ska du alltid använda skyddsmask, eftersom äldre former av kitt kan innehålla cancerframkallande asbest."
 
Anledningen till att du fått fukt är troligen ditt element. Rummet är tänkt att vara ouppvärmt eftersom det är en kattvind. Nu värmer du luften som sedan kondenseras mot det kalla fönsterglaset och det blir fukt och mögel på bågen. Det finns två sätt att få bukt med fukten, antingen skaffar du ett innanfönster som troligtvis aldrig funnits till det fönstret innan, eller så tar du bort elementet igen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar Sophie!
Faktum är faktiskt det att problemen startade långt innan jag satte in elementet.
Elementet sattes in för ett drygt halvår sen och fuktproblemen vid fönstret har jag haft i säkert fem år, sen jag köpte huset. Har bara inte kommit mig för att ta tag i det tidigare..
Men, jag förstår precis hur du tänker. Får hålla uppsikt till vintern när elementet går igång igen och slå av det i värsta fall.

Vad tror du om mina frågor om asbest och mögelmedel?
 
Oljan är en grundolja man använder innan målning. Den är ganska tunn och tränger djupt in i träet som då impregneras. Så olja in allt bart trä, då håller det bättre. Du behöver säkert skrapa bort lös färg innan slipningen. Även om det svarta är mögel så kan du nog slipa bort det mesta.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Har aldrig hört talas om att det skulle kunna finnas asbest i gammalt fönsterkitt. Där som det möjligen kan finnas asbest är i gammla tätningslister eller isoleringen runt karmen. Eller kanske i något specialkitt för brandklassade fönster. Men det är nog inget du behöver oroa dig för även om det skulle finnas asbest i ditt fönster så är det så lite att du inte blir skadad av det. Asbest blir man dåliga av om man utsätts för det ofta under en längre tid inte om man gör ett fönster
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för era synpunkter! :)
Vad jag kan se finns vare sig tätningslister eller någon isolering runt karmen.

Det var denna info som jag läst.
Från en sida om fönsterrenovering:

"Var noga med att allt kitt är borta innan du försiktigt försöker pressa ut rutan ur bågen. Vid minsta motstånd bör du försöka hitta det ställe som håller kvar rutan och ta bort mer av kittet. Oavsett vilken metod du väljer ska du alltid använda skyddsmask, eftersom äldre former av kitt kan innehålla cancerframkallande asbest."

Vad tror ni, bör jag skrapa/slipa ner allt svartmögel efter att jag mögelbehandlat det?
Vill ogärna sprida ett damm i min klädkammare, som ju angränsar till sovrummet, och där jag har massor med kläder som jag helst vill slippa bära ut.. :)
 
Ang. asbest så är den största risken för genomsnittssvensken med asbest nog att dö i förtid av högt blodtryck orsakat av att oroa sig... asbest är farligt vid lång tids exponering om man t.ex. jobbar med det dagligen. Precis som rökning är farligt vid längre tids exponering - du får inte cancer av att röka en cigarett. Så även om det skulle vara asbest i fönsterkittet (väldigt ovanligt i vanliga fönster) är det ingen risk överhuvudtaget om du inte fattar tycke för fönsterrenovering och ger dig på det som ständigtvarande syssla.
Dock är skyddsmask alltid en bra idé vid dammiga arbeten, men oroa dig inte för asbest.

Och sluta läsa Vi i Villa, inte mycket matnyttigt i den reklamen. Läs byggahus istället ;)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Tack för era synpunkter! :)
Vad jag kan se finns vare sig tätningslister eller någon isolering runt karmen.

Det var denna info som jag läst.
Från en sida om fönsterrenovering:

"Var noga med att allt kitt är borta innan du försiktigt försöker pressa ut rutan ur bågen. Vid minsta motstånd bör du försöka hitta det ställe som håller kvar rutan och ta bort mer av kittet. Oavsett vilken metod du väljer ska du alltid använda skyddsmask, eftersom äldre former av kitt kan innehålla cancerframkallande asbest."

Vad tror ni, bör jag skrapa/slipa ner allt svartmögel efter att jag mögelbehandlat det?
Vill ogärna sprida ett damm i min klädkammare, som ju angränsar till sovrummet, och där jag har massor med kläder som jag helst vill slippa bära ut.. :)
Högst osannolikt eftersom linoljekitt är en produkt av två st komponenter nämligen krita och linolja.
 
Tycker du skall slipa först och sen eventuellt mögelbehandla, annars slipar du ju bort en del mögelmedel, vilket väl är onödigt :). Fönstret borde du väl kunna ta loss och slipa nån annanstans?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag skulle vilja hålla med tidigare talare angående asbesten... Är fönstret dåligt underhållet är kittet med all säkerhet väldigt torrt och bräckligt om det överhuvudtaget finns något kvar :)

Jag skulle tagit loss fönstret och ställt ner det i t.ex. pannrummet för att låta det torka ett par dagar... Under tiden kan du täcka fönstret med masonit eller något annat lätt!

När fönstret är torrt så skulle jag skrapat både fönster och karm för att därefter slipa dem båda så gott det går... Nästa steg blir att olja allt trärent med en bra grundolja, detta kan du med fördel göra två gånger för att riktigt mätta virket... När detta är gjort grundmålar du en gång och sedan tar du och kittar om de delar som behöver nytt kitt!
Sedan kan du grundmåla ytterligare en gång och avsluta med 3 strykningar med riktig fönsterfärg, glöm inte att måla någon mm ut på glaset (du ska alltså täcka kittet).

Torkar du virket och skrapar och slipar så tror jag inte du kommer behöva ngn ytterligare mögelbehandling, brukar ofta vara väldigt ytligt...

Gällande grundproblematiken så håller jag med någon tidigare talare om att det torde vara kondens, alltså det snabba mötet (genom en ruta) mellan varmt och kallt! Lyckas du få till ett innerfönster så tror jag att du kommer minska problemet markant!

Varför har du förresten ett element på kattvinden? Varför vill du ha den varm?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.