Hejsan alla bastuvänner!

Jag och min sambo ska bygga ett nytt hus och vi har bestämt att vi ska ha en bastu i den.
Vi tänkte placera fönstret i en yttervägg, är det något speciellt som man skall tänka på när det gäller fönstert i bastun.
Vi tänkte ha ett komib aggregat med ånga osv så frågan är hur fönstert som kommer ha trä på insidan kommer att reagera, ni som har ett fönsret i er bastu får gärna dela med er av era erfarenheter.

Mvh Tim
 
Du har inte funderat på att ha Pvcfönster? Fönster av glas men stomme av PVC
 
Jo jag har tänkt på det med men eftersom alla andra fönster kommer att vara i trä med alu utsida så kommer fönsterna att skilja sig åt, inte så roligt :(
Men det e klart är det bara det alternativet kvar så får det bli så..
 
Fungerar fint, kör på med trä.
 
Vanliga standardträfönster vår bastufrigga, inga problem efter hårt bastande med mkt vattenkastning året runt ett drygt år ialla fall. Enda problemet var utsidan, fönstrena var dåligt lackade vid leverans så rätt svampangripet i våras, efter slipning och några lager båtlack så ska de förhoppningsvis klara nästa vinter bättre...
 
Även vi har ett "vanligt" fönster i vår bastu, ett år nu och än så länge inga problem.
Dock tyckte besiktningsmannen att det borde varit glas av typen "säkerhetsglas".
Karmen är av målat trä.
 
Håller själv på med fönster i bastu, mitt blir hela 225 x 165 cm stort, byggt i al, yttre fönster 4 mm, inre 8 mm härdat glas 8 mm (dvs glaset har vi köpt, men vi har inte härdat det än...), hoppas att det håller!!!
 
....och vad jag har förstått kan man INTE ha pvc-fönster i bastu, det valde vi bort nästan bums, hade annars nog varit lite enklare...
 
Precis, PVC blir lite "trött" vid +70grader, jag hade en gång en ventil i PVC, den såg ganska ledsen ut :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.