Jag ska göra om vårt badrum från grunden.
Det är ett litet rum med snedtak, så det är ganska svårt att få till en vettig lösning.
Det befintliga fönstret kommer hamna mitt i duschhörnan. Jag antar att det är en dålig ide att "vattna" ett fönster dagligen, så jag blir tvungen att sätta igen det.

Nu har jag några alternativ:
1. Leva utan fönster i badrummet.
2. Ta upp ett fönster i en annan vägg. Klurigt eftersom jag har ont om plats.
3. Fixa takfönster.

Någon som har några kommentarer eller förslag?

Tack
/Badkarl
 
Allt du nämner är ju alternativ, slänger du upp en skiss på rummet så kommer säkert många med ider och tips.
Svårt att ge råd eller tips när man inte vet alternativen


/M
 
Du ska absolut ha fönster!
 
Du kan ju sätta in glasbetong så du får in ljuset åtminstone.

Badkarl skrev:
Jag ska göra om vårt badrum från grunden.
Det är ett litet rum med snedtak, så det är ganska svårt att få till en vettig lösning.
Det befintliga fönstret kommer hamna mitt i duschhörnan. Jag antar att det är en dålig ide att "vattna" ett fönster dagligen, så jag blir tvungen att sätta igen det.

Nu har jag några alternativ:
1. Leva utan fönster i badrummet.
2. Ta upp ett fönster i en annan vägg. Klurigt eftersom jag har ont om plats.
3. Fixa takfönster.

Någon som har några kommentarer eller förslag?

Tack
/Badkarl
 
kakelmaster skrev:
Du kan ju sätta in glasbetong så du får in ljuset åtminstone.
Hur funkar det att ha glasbetong i yttervägg? mycket eller ingen insyn? värmeisoleringen hur blir den? blir det en väldigt kall vägg när det är som kallast på vintern eller isolerar de bra?
Har också problemet med lite plats, så glasbetong skulle nog isåfall bli enda vettiga för att få in ljus i vårat ena badrum också isåfall..
 
Jag har också funderat på glasbetong.
Det finns en tråd i forumet (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=57637/11#11) där någon visar hur han byggde ett "glasbetongfönster" i källaren. Jag tror inte att jag vågar mig på en sån lösning i duschen. Det känns som om det är stor risk att det kan börja läcka någonstans.
Är en glasbetongkonstruktion vattentät? Om inte - hur gör man med tätskikt?

Jag kommer nog försöka trycka in ett vanligt fönster på en annan vägg.
 
Ett takfönster i snedtaket tycker jag låter läckert! plus att man "vattnar" nog inte det när man dushar...
 
Är det omöjligt/idiotiskt att ha ett fönster inne i dushutrymmet? Går det att "vattensäkra" ett fönster?
Jag är i planeringsstadiet för att göra om vårt lilla badrum, och får inte till det på annat sätt än att fönstret (60x60) hamnar inne i duschutrymmet.
 
Det problemet hade vi oxå, hade ett stort fönster på väggen + snedtak där duschhörnan skulle vara och dessutom elementrör som oxå skulle hamna i duschen. Vår lösning har varit att sätta igen befintligt fönster, öppnade upp för ett mindre (50*100) vid sidan av och så bygger vi duschväggar av glasbetong istället så inte heller rören hamnar i duschen då detta inte heller var att rekomendera.
 
  • IMG_0395_mindre.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rogwen skrev:
Är det omöjligt/idiotiskt att ha ett fönster inne i dushutrymmet? Går det att "vattensäkra" ett fönster?
Jag är i planeringsstadiet för att göra om vårt lilla badrum, och får inte till det på annat sätt än att fönstret (60x60) hamnar inne i duschutrymmet.
det finns duschpersienner som kanske skulle passa? Har ej adress men sök på namnet och kolla om du kan använda det som en vattensäker lösning :-/.
Eller sätt i en plastfönster och kakla och tätta in i fönsternischen så kommer det att hålla sej friskt;). Fönsterbänken skall ha en lutning så att vatten rinner av.
gaia
 
Det går bra att vara utan fönster, det har jag erfarenhet av sedan ett 10-tal år från förra seklet....

Slösade lite på belysningen och rörelsesensor för den istället ....
 
Jag skulle rekommendera takfönster :) Har själv satt in det då det ger mest ljus och inte upptar någon vägg [smiley=tekst-toppie.gif]

Lycka till!
 
jessica skrev:
Jag skulle rekommendera takfönster :) Har själv satt in det då det ger mest ljus och inte upptar någon vägg [smiley=tekst-toppie.gif]

Lycka till!
jag ahr ett litet takfönster i mit stora badrum & det är konstigt vad ljus det lilla förstret kan ge. på dagarna behöver man inte tända.
fönstrets glasyta är nog bara 35x45cm MAX i ett badrum som är 3x3 m ungefär
 
Ja ett är säkert och det är att vanliga fönster ska man INTE ha i duschen! När mina föräldrar bytte ut badkaret mot dusch på 90-talet, hamnade fönstret i duschen och dom gjorde nog inget nämnvärt för att täta det. Det rinner som ett mindre vattenfall på utsidan om man inte dragit för draperigardinen.

Mitt bästa tips är nog att öppna upp ett fönster utanför duschen och kanske en duschvägg av glasbetong. Kanske ett liggande fönster, långt och smalt, i huvudhöjd eller kanske ännu högre, så du fortfarande får rum med hylla etc på väggen. Har sett det ngn stans men kommer inte på var. Kanske ngn där ute har en bild på detta?
 
Det blev ett takfönster.
Jag tog det minsta fönstret från Velux. Glasytan är bara 35x50cm, men det kommer in förvånansvärt mycket ljus precis som CarMan konstarerade ett par inlägg högre upp.

Tack för alla kommentarer och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.