Hej!

Vi har flyttat in i ett 60-talshus med ett badrum som är original. Det är badkar med handdusch och då verkar det som att det var helt i sin ordning att sätta fönster direkt bredvid badkaret. Jag har såklart monterat ett duschmunstycke på väggen så att man kan duscha på riktigt eftersom vi inte är 90 år gamla. Just nu använder vi dubbla duschdraperier, alltså ett på varje sida badkaret för att skydda fönstret.

Nu till frågan. Finns det några snitsiga lösningar på detta när vi väl ska göra om badrummet? Jag tänker någon typ av skensystem med glasrutor som man kan dra för fönstret när man skall duscha. Det kan inte bara vara jag som har detta problemet. Jag ska fråga grannarna också vid tillfälle. Det är likadana hus.
 
T
Man kan byta till PVC fönster se till att det blir riktigt tätat mellan karm och vägg, enligt nya branschreglerna bör det vara minst 160cm från underkant fönster till golv
 
Vad är PVC fönster?
Jag ska börja renovera mitt badrum som är från 60 talet och tänkte även byta till 3 glas fönster när man ändå håller på...
 
T
MoparMikke skrev:
Vad är PVC fönster?
Jag ska börja renovera mitt badrum som är från 60 talet och tänkte även byta till 3 glas fönster när man ändå håller på...
PVC = plast
 
OK.
Vilka branschregler är det som säger 160 cm golv till underkant? Bkr?
 
Ja. (Ruta på sid 13)
 
bigsnucke skrev:
Ja. (Ruta på sid 13)
Jo. men vid en renovering av badrum och då kan man göra avsteg "om det utförs på ett fackmannamässigt riktigt sätt anpassat efter de förutsättningar som finns", ordalydelsen är inte överensstämmande med texten i de rekommendationer som finns.
Man kan inte ändra fönster hur som helst (eller får inte i vissa lägen) om det får påverkan på husets utseende.
 
Näe, det har du nog rätt i. Jag konstaterade bara att texten stod på sid 13...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.