Jag har ett treglasfönster som drar rejält eftersom det hänger snett så att den övre spärren går för lågt. Jag undrar hur jag enklast får fönstret tätt.

Går det enkelt att lyfta av fönstret och försöka bocka gångjärnen? Jag råkar ha ett verktyg för bocka gångjärn som jag använt till en balkongdörr för länge sedan. Jag har för mig att det var mycket svårt att få det hela rakt.
Eller är det enklare att lyfta upp fönstret underifrån genom att lägga någon slags plastkilar?
Eller går det kanske att lägga någon slags distans under metallbrickan som spärren låser fast i så brickan sänks ned lite och spärren tar?

Treglasfönster som inte sluter tätt i övre kant p.g.a. snedställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett treglasfönsters gångjärn och låsmekanism som visar tecken på snedställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Treglasfönster inomhus med synlig spegling och sned övre spärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara det högra fönstret som drar upptill. Nertill funkar allt fint. Stort tack för all hjälp :)
 
C
Hur ser gångjärnen ut?
 
Du kan se ett av dem nere till höger i nedersta bilden. Det är 3 st vita gångjärn per fönster, 2 sitter lite högre upp och ett längre ner. Det går inte bara att haka av fönstren, finns en liten arm ovanpå fönsterbladet som måste av med.
 
C
J johantorp skrev:
Du kan se ett av dem nere till höger i nedersta bilden. Det är 3 st vita gångjärn per fönster, 2 sitter lite högre upp och ett längre ner.
Jag menade mer, vad är gångjärnens skick? Finns det något tecken på att det är gångjärnen som orsakar hänget? Vad är det för typ av gångjärn? Någon skruv som sitter löst? Något som är deformerat? Hur ser infästningen i karm och båge ut?

Klassiskt treglasfönsterproblem för övrigt. Konstruktionen klarar inte riktigt glasets tyngd i längden. Har liknande problem med mina, men där är det hela karmen som sackar. Ta ett vattenpass och kolla karm och båge så vet du vad som är rakt och vad som är snett.
 
@Stefan Bengtsson Det kan kanske funka, tack!

@cpalm Tack, jättebra tips! Jag mätte med vattenpass och skjutmått och hittade problemet. Det är träkarmen som gångjärnen är monterade i som har lossat hela 3mm från betongen längs upp på högersidan. Man kan se en spricka i färgen, även om akrylfogen har dolt större delen av sprickan

Väggen bakokm är hårdbetong, det är ett 25-våningshus som byggdes -97 i bra standard. Gångjärnen ser inte det minsta snea ut.

Går det borra ny infästning utan att plocka ner fönster och karm? Till exempel borra ett stort hål genom karm och betongvägg och sätta expanderbult plus bricka och mutter som jag sedan målar över. Det blir ju ordentligt fult, men kanske lättare än att montera ner fönstret? Jag kan försänka ett hål för att dölja bricka och mutter till viss del men då blir ju infästningen lite klenare.....

Fönsterkarm med synlig spricka upptill och gångjärn, reflektion av en person som tar foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår inte hur träkarmen är fäst i betongen. Jag kan inte se några övermålade skruvhuvuden eller dylikt i träkarmen alls...
 
C
Då har du samma typ av problem som mig, så jag tror inte du behöver oroa dig för gångjärnen.
I ett såpass modernt hus torde karmen sitta med någon sorts karmskruv eller så har de helt enkelt limmat dit karmen med fogskum. Det sitter inga plastpluppar på insidan av karmen som döljer infästningarna? Klart det går att fixa på ett eller annat sätt utan att demontera karmen, men det blir nog lite småknepigt att få till det, särskilt om det är betong direkt bakom.
 
Armen i överkant är bara bända bort från fönstret, sitter hårt men lossar om man tar i. Den sitter permanent i karmen.
 
@cpalm Nej, vad jag kan se finns det inga plastpluppar eller övermålade skruvar alls. Den kanske är limmad som du sa.

Även om jag lyckas lyfta av fönstret är jag osäker på hur jag ska fästa karmen i betongen bakom. Någon som har några ideer?
 
Eller är det för svårt att få ordning på karmen så att jag borde nöja mig med att sätta in nåt glidbleck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.