Vilket årtioende kan dessa fönster vara från? Jag har skisser från 1947 där fönstren ser likadana ut, men behöver ju inte vara samma fönster för det. Huset är från 1930. Någon som har en susning? Frågar för jag undrar om det är värt att bevara och, renovera. Är de från 70talet så kan jag lika gärna byta ut se dragiga fönstren till moderna, annars så kan jag kanske leva med fläktandet.

Öppet fönster med persienner som blockerar direkt solens ljus, möjligtvis från mitten av 1900-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt fönster med traditionellt snickeri och hasp, vit målarfärg, tyder på äldre stil från 1930- eller 1940-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av ett hus från 1947 med tydliga illustrationer av fönstren och fasaden mot norr och söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att det är orginalfönstren. 70-talsfönster är inte troligt, dels för att orginalfönstren då bara var 25-30 år gamla så de lär inte ha varit slut vid det laget, dels så om det varit 70-tals fönster så hade de högst sannolikt varit rötskadade idag.

Men om det inte är något fel på fönstren finns det ju ingen anledning att byta? Sätter du riktiga tätningslister och dammlister mellan rutorna så lär det bli minimalt med drag och du har sparat en hel hög med pengar. Samtidigt så kan draget i fönstren vara en del av husets ventilation så om du lyckas täta fönstren bra kan du riskera att få dåligt inomhusklimat.... Men det är dock alltid bättre med en riktig friskluftventil än genom fönstret :)

Man räknar aldrig hem nya fönster genom energibesparing.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Det hade varit kul om det var originalfönstren, då vill man ju inte byta bort dem i första taget. Jag tänkte mest på jobbet som väntar. Skrapa, måla, kitta, och det hade varit mer förlåtligt om det var "kassa" fönster.

De är inte rötskadade, men under den torra och spruckna färgen kan det givetvis dölja sig en och annan skada, sett till hela huset.

Just nu sitter det silikonlister, men skicket är nog sådär skulle jag säga. Är det värt att lägga till dammlister?
Funderat på Stocksundets PET-plast mellan glasen men vet inte om det är en så bra idé. Balkongdörren och ett fönster på ovanvåningen har lidit av imma i fönstret, det har blivit mycket bättre sedan jag installerade en badrumsfläkt på WC på bottenplan. Visst kan ventilationen bli lidande, men man "ska" ju ha friskluftventiler.

Altan och balkongdörrarna kanske även de är original då. Läckte in vatten när jag tvättade altan i våras. :thumbdown:
Båda dubbeldörrarna är "isolerade" med masonit.

Blev mycket nu :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med persienner och infälld spanjolett känns betydligt modernare än 1930, jag gissar på 50 eller 60-tal men det är inte omöjligt.
Jag tror fönster bytts när det moderniserats till det moderna folkhemmet med el, vatten och avlopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Överväg att lämna till en fönsterhantverkare. Dom kan göra jobbet mycket snabbare, har alla verktyg, erfarenhet mm. Gör det i omgångar så sprider du kostnader. Om han gör det "hemma" hos dig kan det vara ROT-berättigande.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Men på 30-talet installerades redan el, vatten o avlopp. Dessa fönster minner mig om mitt föräldrahem, 30-tal i sthlm. Minns också att fönstren var stora och dragiga. Och fönstren är fortfarande inte bytta! Mitt råd är att successivt lämna in dem för renovering o ev reparation - om du inte vill göra jobbet själv. Komplettera med nya tätningslister.

Snyggt med de tunna fodren.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag gör gärna det själv, ska de vara kvar så vill jag det, ska de bytas så får någon annan göra det.

Men jag överväger förvisso hantverkare, men då kommer jag bara hitta ett annat projekt och sen ska det lämnas över till hantverkare osv :)

Borde kunna gå ganska snabbt om jag köper en speedheater. Sen kanske jag får lära mig att kitta också. Senaste gångerna har gått åt pipsvängen.
 
Dammlisterna minskar också luftrörelserna mellan glasen vilket ger mindre kallras.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Om persiennerna används flitigt så är de effektivare energibesparare än en extra mellanruta.

Har du imma mellan fönstren så betyder det att tätlisterna inte tätar ordentligt. Så kan det även vara på andra fönster, men imman märks bara på läsidan, dvs där det pga vinden blir undertryck och inneluft sugs ut. På blåstsidan är det övertryck och där märker du ist kallras/drag då det drar in kalluft pga övertryck utanför.

Var rädd om dessa fina kvalitetsfönster.
Skrapa, kitta, måla, och använd riktig linoljefärg så kan de stå sig i snudd på evinnerliga tider, och framställa huset i sin bästa dager, både ute och inne.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
...Sen kanske jag får lära mig att kitta också. Senaste gångerna har gått åt pipsvängen.
Ett riktigt linoljekitt med krita, värmt så den är smidigt, går att få snyggt även om man inte är proffs,.

Fast i bygghandeln säljs det en massa "kitt-klabb" på tub som är mer eller mindre omöjliga att jobba med.
 
Jag har kittat en del och det jag tycker är lättast att få bra resultat med är kitt på tub till fogsprutan. Var mycket tveksam innan jag testade ska dock tilläggas :)
 
mexitegel skrev:
Jag har kittat en del och det jag tycker är lättast att få bra resultat med är kitt på tub till fogsprutan. Var mycket tveksam innan jag testade ska dock tilläggas :)
Vilket märke / leverantör?

Jag har väl gått på nitar för jag har bara dåliga erfarenheter av allt annat än gammaldags lin&krita.
Kan säkert bero på vad man är van vid och hur man jobbar också så klart.
 
Oldboy skrev:
Om persiennerna används flitigt så är de effektivare energibesparare än en extra mellanruta.
De används mycket sällan. Neddragna i sovrummet, annars uppdragna. Det ena fönsterparet i vardagsrummet saknar persienner. Obligatoriskt med tofflor och gärna fingervantar kvällstid.

Oldboy skrev:
Har du imma mellan fönstren så betyder det att tätlisterna inte tätar ordentligt. Så kan det även vara på andra fönster, men imman märks bara på läsidan, dvs där det pga vinden blir undertryck och inneluft sugs ut. På blåstsidan är det övertryck och där märker du ist kallras/drag då det drar in kalluft pga övertryck utanför.
Låter logiskt. Tänkte byta alla tätlister.


Oldboy skrev:
Var rädd om dessa fina kvalitetsfönster.
Skrapa, kitta, måla, och använd riktig linoljefärg så kan de stå sig i snudd på evinnerliga tider, och framställa huset i sin bästa dager, både ute och inne.
Fina ord! Vill inte ha plastfönster ialf. Föräldrarnas hus är förvisso tät, men plasten är inte så fräsch nu efter 20 år.
 
Redigerat:
MagHam skrev:
Ett riktigt linoljekitt med krita, värmt så den är smidigt, går att få snyggt även om man inte är proffs,.

Fast i bygghandeln säljs det en massa "kitt-klabb" på tub som är mer eller mindre omöjliga att jobba med.
Det är kitt-klabb på tub jag provat. Fyfan säger jag. Kämpade och kämpade, men det bara kladdade och kladdade. Var kan jag handla linoljekitt? Glasmästarn?
 
mexitegel skrev:
Jag har kittat en del och det jag tycker är lättast att få bra resultat med är kitt på tub till fogsprutan. Var mycket tveksam innan jag testade ska dock tilläggas :)
Där ser man. Jag hittar väl min metod.
6 par nedervåningen + dubbel altandörr.
6 par på övervåningen + dubbel balkongdörr
2 par på vinden.
6 par mindre i källaren.

Är det ajabaja att köra med tex Beckers snickerifärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.