Hej,
våra 2-glas fönster från 1959 behöver målas. Är det värt att lägga tid och pengar på dem och uppgradera med isolerglas och måla dem eller är det bättre att byta till nya? Att uppgradera till isolerglas och måla bedömer jag kommer kosta en sjättedel av kostnaden att byta till nya. Men jag kan inte bedöma om kvaliteten i dem är så bra att de är värda att renovera. Kanske lägger vi tid och pengar på dem men måste ändå köpa nya om några år...?

Många grannar med likadana fönster har bytt till nya men det behöver inte betyda att det var nödvändigt. En annan sak är att vi har spaltventiler i flertalet av våra fönster. Det är osäkert om vi kommer behöva dem i framtiden och om inte bör vi väl kunna ta bort dem och sätta igen hålen med plastic padding utan att påverka livslängden på fönstren?

Jag har hört att fönster som tillverkades under en tioårsperiod var av dålig kvalitet, men minns inte när den tioårsperioden var. Är det fönster tillverkade 65-75 man ska akta sig för eller hur är det?
 
Mycket intressant ämne, jag står med samma val.

Köpa på billigaste stället jag hittat (i Sverige men tror det är typ polska fönster) går på ca 40000kr för mig, då är det 6st med dubbla fönster i strl 120*140, 2 st med 3 fönstser i strl 180*140 samt 8 fönster 60*60.
Några öppningsbara men inte alla, vissa med ventil och jag har valt annan färg än vit vilket gav ett påslag på 30 eller 40% (minns visst inte..)
Riktigt bra pris, dock tillkommer frakt (ca 12 mil från mig) samt montering o vad det går på vet i katten.
Detta är då PVC fönster, 2 glas med ett totalt U värde på 1,2. 10års garanti.

Kanon pris tycker jag så jag tyckte valet var klart, MEN

Sen började jag kolla, att renovera fönstrena tar tid, men att olja, kitta och måla kostar inte så mycket, dessutom finns utförliga beskrivningar för detta på nätet så även en novis som jag borde reda ut det, terapi arbete i sommar alltså..
Jag tänkte även byta den inre rutan till LE glas. Att lämna in fönstret och renovera o byta till LE glas kostar 5-6000kr / fönster = ej lönt.
Men att bara få rutan bytt kostar runt 1000 lappen. Om man sen kanske bara lämnar in måtten (eller den gamla inne rutan) till glasmästaren så borde det blir ytterligare några kr billigare då man ju monterar själv vilket ju är lika bra när man ändå håller på med bågarna tycker jag.

Säg att det totalt blir 1000kr/fönster i renovering (tiden lägger vi på nöjeskontot) så blir det i mitt fall 16000kr (jag tänker köpa ny 60*60 fönster.) Så blir det för mig runt 20000kr vilket är hälften av att bara köpa nya fönster.

Orenoverade fönster har U värde på 2,4-2,8, med renovering och byte av inre glaset kan man komma ner på U värde kring 1,3-1,8 vilket inte är så stor skillnad mot nya fönster. Vilket då inte ger så mycket större energibesparing i nya vs. gamla.
JA man kommer få göra om renovering, men gör man renoveringen bra och noga nu så krävs inte mycket underhåll och man skjuter på nästa renovering många år. (och då kanske man inte ens bor kvar....)
och frågan är ju hur länge pvc fönstrena är underhållsfria och håller?
Dina fönster har ju bevisligen hållt i över 50år..

Det med kvalitén på fönstrena är ju viktigt att kolla innan, jag fick tips om att kolla ett par fönster som är i mest utsatt läge (norr) och skrapa lite, kolla försiktigt med en skruvmejsel om det är mjukt, sprucket osv.
Är dom i bra skick så är de helt klart värda att renovera, gammalt virke är ju som bekant mycket bättre.
och har de hållt sen -59 så kan de ju hålla lika länge till...
Om det är någon del på bågen som är dålig, tex nederdelen kan man byta bara den och behålla resten om det är i bra skick.

Sen läste jag också i en tråd här tror jag det var (eller i en blogg) om att vända upp o ner på fönstrena eftersom nederdelen utsätts för mest väta.

Så min slutsats blev att renoveringen betalar sig tillbaka fortare än nyinköp, iom att U värdet faktiskt förbättras så mycket av renoveringen.
 
Om träet i fönstret är fortfarande av bra kvalitet så tjänar du ganska mycket på att enbart byta ruta. Däremot så får du jobbet att skrapa och måla vilket kan ta tid. Du kollar ganska enkelt om träet är bra genom att prova att sticka i det men en kniv eller skruvmejsel, är det murket så märks det. Jag bytte i höstas ut 16 innerrutor mot ett "gör det själv" isolerpaket från grundels.se, gick på ca.14.000 SEK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.