Hej!

Håller på med fönstersmyg, dörrsmyg till altan och lite fönsterbrädor. De är i obehandlat trä och trä rör sig... För at fästa dessa på bästa sätt är det med spik eller skruv? Vilket fall som helst ska det spacklas över och målas sedan, spik känns enklast, men...

Råd och tips om allt som rör fönstersmygar/fönsterbrädern m.m. mottages tacksamt...

Jonathan
 
Mina målare satte något som heter "latexfog" på ställen som rör sig.
 
Lite knökigt det där...jag håller själv på med de sista på övervåningen just i dagarna :)
Jag sätter kilar och klossar för att fixera smygen, sen skruvar jag med långa skruv. Eftersom vi inte målar med täckande färg utan bara betsar och lackar, så har jag valt att sätta en liten vit plastplopp på skruvhuvudet.
(Nej, jag orkar inte plugga)
Skruven riktar jag lite inåt mot fönsterkarmen så den drar smygen mot karmen..

En annan teknik är ju att skumma vilket har fördelen att man isolerar och tätar och fixerar smygen på en gång.
Men det är kladdigt och bökigt, dessutom kan skummet expandera till den grad att smygen blir böjd om man inte stagar upp ordentligt. Jag tror inte att skum är en bra lösning på sikt, det andas inte och är kanske inte så åldersbeständigt som man skulle kunna önska.
 
Skruv, det håller emot bättre än spik.

Sen kan man ju göra som AndersG sa, lägg en mjukfog i skarven som kan ta upp rörelsen i träet utan att du får en massa sprickor mot vägg / foder / fönster.
 
...och om smygen är djup så tar man stavlimmat trä (typ Malåbrädan och sågar till) inte en enkel "brälapp" då den senare kan slå sig...

JoGi
 
Totte_S
Gjorde våra djupaste smygar (>120mm) med limfog, spikade fast med ett gäng rejäla 3" dyckert.
Fönsterbänkar av noggrant utvald 2"*8" ;D Spikad med 4" . Gamla hus kräver rejäla doningar. Håller bra att sitta på, eller stå. ;)
Med tanke på hur snett huset é överallt så hade det nog varit smidigare att skruva smygarna. Det är liksom enklare att passa in det snyggt om man kan ta bort när man gjort fel, och det gör man ju alltid ett par gånger ;)
I en nyare del av huset har vi grundare smygar klädda med PLH i lämplig bredd.
Spackel o färg, och sist latex i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.