Ska renovera köket och tänkte byta fönster när jag ändå byter allt annat (det är orginal från -65)
Var först helt säker på att det öppningsbara ska vara vridfönster, men efter att ha läst här och googlat så börjar tankarna gå över till inåtgående. Men det skapar problem då jag var inne på 1 luftsfönster och sovrumsfönsterna är 14×13. Tror det blir för tungt att ha sidhängt. Egentligen spelar det inte så stor roll för mig om det är vrid eller sidhängt. Det var när jag såg priser på PVC fönster som fick mig att gå mot sidhängt. PVC vridfönster (Kronfönster Norden) kostar mer än aluklädd trä så det känns inte som ett alternativ. Fönstrena jag har idag i sovrummen har ett stor och en mindre del, fördelat ca 1/3 + 2/3 så jag vet inte om jag ändå ska gå på sidhända 2-luft fönster där?
Ett av sovrummen (mitt och min bättre hälft) har fönstret ut mot vägen och där skulle jag då vilja ha 3 glas eller något tjockare glas för att redusera så mycke ljud som möjligt. Har planterat en häck i våras men det tar ju några år innan den vuxit sig tät och hög :p

Lite mer konkret väljer jag mellan:
Plast eller aluträ?
Vrid eller sidhängt?
1 eller 2 luft?

När jag ändå skriver. Hur funkar PVC fönster i väldigt låga temperaturer, -30°C? Plast och kyla brukar inte funka så bra vet jag, men det är ju skillnad på plast och plast.
 
Grannarna har nån sorts plastfönster, sidhängda inåtgående precis som våra gamla, men med vädringsläge, inåtlutande i överkant. Vädringläget funkar ju hyfsat, men vi har moderna vridfönster som går utåt och det är underbart att kunna öppna fönstret rejält utan att behöva tömma fönsterbrädan!

Kvaliteten har jag ingen åsikt om.
 
Tack Anna, det var något jag inte tänkt på.
 
Aldrig att jag hade tagit inåtgående. Möjligtvis om jag hade ett höghus.
 
jo det är såhär vridfönster är det som gäller, putsning +vädringsläge+lätt och smidigt att öppna 3glas är väl mera standarn numer priset ska du inte fundera så mycket över du ska ju ha dom länge +att du kommer att spara en slant varje år på att du har bytt.
jag kör på träfönster utan aluminium tror att det blir bäst så, har haft mina i ca10 år och dom är i kononfint skick fortfarande.lycka till !
 
Nu har vi i stort sett bestämt oss för Traryd vridfönster. Men kan inte riktigt bestämma oss om vi bara ska ha helt glas, en demonterbar post, fast genomgående post eller spröjs. Idag blir det ju som att vi har en fast genomgående post.
Bifogar en bild på framsidan/norrsidan, dom andra väggarna är helteglade.

Vad tycker ni?
 
  • IMG_6167.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte att spröjs passar på det huset alls. Så antingen som idag, eller bara hela fönster. Att det är avdelat idag är ju för att ha ett litet vädringsfönster, så det är ju inte alls nödvändigt för funktionen med de nya fönstren.

Personligen tror jag det blir snyggast med bara stora fönsterytor utan någon form av avdelare.
 
Jag har bytt fönster i många villor som liknar din....absolut inte spröjs är min mening.
Där du har vädringsfönster sätter du i ett enda stort fönster.
Lossa listerna innan du beställer fönster och kontrollera att de tänkta fönsterna verkligen får plats.
I många villor liknande din finns det ingen drev/ställplats och då måste man såga upp lite eller beställa något mindre fönster (ca 15mm mindre)
 
jag skulle satsa på fönster med mittpost på dom stora hålen, sen det mindre hmmm du skulle nog kolla lite på hur andra har gjort så är det lättare att skapa sig en uppfattning.men ingen spröjs.
 
Lustig plattsättning.. tog plattorna slut eller?
 
Nu är vi på spåret igen, en vattenläcka senare :@

Jag och sambon kan inte riktigt enas om fönstret åvanför blandaren, det mindre till vänster sett utifrån.

Förslag 1: Fönstret flyttas 200mm mot det större samt blir 400mm mindre i höjd, överkant ligger i samma nivå som det större. Fönstret ligger då inte mot teglet utan det blir till att sätta träpanel. Egentuellt kompletera med tegel men det blir tidigast nästa år, om alls.

Förslag 2: Fönstret breddas 400mm mot det större och blir 400mm mindre i höjd, överkant ligger i samma nivå som det större. Fönstret ligger kvar mot teglet, och alla 3 får samma bredd.

Jag är mer inne på förslag 1 och sambon förslag 2.

Vem har rätt? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.