Bor i ett radhus byggt 1980 och håller på att renovera mitt kontor. Jag planerar att byta ut fönstret i rummet och har plockat bort fodren för att kunna ta lite mått.
Det verkar som att karmyttermåttet är ganska udda. 111x126 cm.

Det borde väl betyda att jag åker på att specialbeställa ett fönster för det där är väl inget standardmått?

Var det vanligt på 80-talet med den här typen av mått? För annars kan jag kan inte förstå varför man skulle valt det här.
 
  • Ett fönster under installation eller reparation, med exponerad isolering och byggmaterial, i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mie K
110 istället för 111 är ju inget problem.
130 fönster brukar vara 128 mer exakt på många fönster. Är det lite större drevspalt så går det in hos dig. Så mät öppningen ordentligt. Förhoppningsvis passar ett vanligt 11x13 fönster utan modifikationer.
 
A AG A skrev:
110 istället för 111 är ju inget problem.
130 fönster brukar vara 128 mer exakt på många fönster. Är det lite större drevspalt så går det in hos dig. Så mät öppningen ordentligt. Förhoppningsvis passar ett vanligt 11x13 fönster utan modifikationer.
Lossade sista delen av fodret så jag kunde ta ett bättre mått. Visade sig att bottendelen av karmen inte hade samma mått som den övre utan var något högre. Så höjden är faktiskt 128 på karmen. Allt gott! Jag kan ta ett fönster av standardmått:)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nu har jag beställt ett nytt fönster. Blir ett Alu/trä från SP-Fönster.
Jag överväger att göra bytet själv. Aldrig bytt ett fönster tidigare men däremot ett antal innerdörrar så jag är väl bekant med karmhylsor och vattenpasset :)

Däremot är jag inte helt säker på hur fönstret bäst ska tätas och drevas.
Huset är från tidigt 80-tal och väggen fönstret sitter i är av typen EW-element.
Jag har inte lossat fodren på utsidan än men skulle gissa att det bara är helt vanlig isolering runt fönstret hela vägen. Insidan har ju varken bottningslist eller mjukfog, det var nog inte en grej på 80-talet gissar jag.

Så frågan är om jag bara kan kopiera sättet som det gamla fönstret är drevat eller om det finns nyare metoder som även går/bör appliceras här?
 
  • Vit husvägg, fönster med persienner, solens ljus, skuggor, viss reflektion i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhörn med exponerad isolering och rödbrunt trä, möjlig renovering eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat fönster under konstruktion, vita persienner, delvis öppen utsikt, renovering pågår, ljus interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.