Det är dags att byta tre fönster. Fasaden i väster är mot gatan. Nu finns där spröjsade fönster med fuskfönsterluckor. På norra sidan finns enbart ett perspektivfönster, utsikt över grannens tomt och garage.
Jag grubblar på vilken typ av fönster som blir snyggast och som stämmer bäst med husets utseende och ålder.
Fönsterluckorna vill jag ta bort.
Ska jag fortsätta ha fönster med spröjs på gatusidan? Eller välja enlufts- eller tvåluftsfönster?
Det bör ju bli liknande fönster på norrsidan, dvs antingen spröjs eller tvåluft utan spröjs.
Ytterdörren ska också bytas, jag tänker mig en enkel dörr med glasparti ungefär på övre halvan. Hallen är ganska mörk. Vilken färg ska dörren ha?
Hälp mig tänka, tack!
 
  • Ett hus med spröjsade fönster och röd dörr, omgärdat av en vit staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med vita tegelväggar, ett spröjsat fönster med markiser och en fuskfönsterlucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inga spröjs om det ska vara tidsenligt.

Däremot var det ju vanligt med mörka fönsterbågar och -karmar samt mörka (fusk)fönsterluckor för många tyckte det blev för enformigt och trist med bara vit vägg och vitt runt fönstren. Dörrar med karmar var nog oftast mörka också.

Det brukar väl framgå av bygglovshandlingarna vad det var för fönster från början. Men gavelfönstret ser ju tidsenligt ut.

Tillägg:
Men är det verkligen mexisten?
Det ser mer ut som vitmålat tegel ser jag nu när jag förstorar upp bilden. När är huset byggt?
 
  • Gilla
apriljox
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inga spröjs om det ska vara tidsenligt.

Däremot var det ju vanligt med mörka fönsterbågar och -karmar samt mörka (fusk)fönsterluckor för många tyckte det blev för enformigt och trist med bara vit vägg och vitt runt fönstren. Dörrar med karmar var nog oftast mörka också.

Det brukar väl framgå av bygglovshandlingarna vad det var för fönster från början. Men gavelfönstret ser ju tidsenligt ut.

Tillägg:
Men är det verkligen mexisten?
Det ser mer ut som vitmålat tegel ser jag nu när jag förstorar upp bilden. När är huset byggt?
Jo det är mexisten, inte målat. Och jag hittade ritningarna. De ser ut som jag hoppades.
 
  • Ritning av en enplansvilla sett i sidovy med markerade fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis vy av en arkitektonisk ritning med linjer som visar konturerna av en byggnadsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inga spröjs om det ska vara tidsenligt.

Däremot var det ju vanligt med mörka fönsterbågar och -karmar samt mörka (fusk)fönsterluckor för många tyckte det blev för enformigt och trist med bara vit vägg och vitt runt fönstren. Dörrar med karmar var nog oftast mörka också.

Det brukar väl framgå av bygglovshandlingarna vad det var för fönster från början. Men gavelfönstret ser ju tidsenligt ut.

Tillägg:
Men är det verkligen mexisten?
Det ser mer ut som vitmålat tegel ser jag nu när jag förstorar upp bilden. När är huset byggt?
A apriljox skrev:
Tack Birgit! Jo det är mexisten, inte målat. Och jag hittade ritningarna. De ser ut som jag hoppades.
Fönsterluckorna är ett senare påhitt och jag slipper spröjs. Huset är byggt -68 Hultsfredshus. Jag har hittat en reklambild på ett liknande hus. Där finns inte heller luckor och spröjs.
 
BirgitS
Spröjs är troligen något som kom dit under slutet av 70-talet eller under 80-talet då det blev modernt med sånt som skulle göra att huset såg gammalt och lantligt ut.

Tillägg:
Liksom dörrar med påklistrade ramar som skulle påminna om sekelskiftets spegeldörrar.
 
  • Gilla
apriljox
  • Laddar…
Absolut inte spröjs!
 
  • Gilla
apriljox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.