Sitter med i styrelesen i vår bostadsrättsförening. Huset är ett 4(eller 5?)-vångingshus från 1939. Stilen kan väl mest beskrivas som funkis. Föreningen är ganska ny och underhållet av fönstrena har varit eftersatt vilket har gjort att fukt kommit in mellan glasen och på många fönster har det bildats en mjölkig hinna. Fönstrena som sitter där nu öppnas utåt och gångjärnen sitter på mitten av fönstret (ett gångjärn på varje sida). Är dessa fönster original eller har de kommit dit senare?

Dessa är nog tyvärr bortom all räddning men det kan vara intressant om man ska tänka på detta då man köper nya.

Finns det moderna fönster som fortfarande kan passa in på ett så gammalt hus?

Det är ca 20 lägenheter i föreningen. Nån som har koll på vilka fönster som man ska satsa på? Och vilka man ska undvika? Andra fällor man kan ramla i då man gör en sån här upphandling .. ingen av oss i styrelsen har speciellt bra koll :) Är det värt att köpa extra energisnåla fönster?
 
Redigerat av moderator:
Menar du att fönstren är hängda i mittstolpen?

Svårt att svara på originalfrågan.
Det finns fönster att beställa som passar. Se för allt i världen till att ni inte får en firma som kommer och sätter in nya karmar i de gamla så fönstren blir mindre, det är tyvärr ganska vanligt. Försök övertyga styrelsen om att det ska vara träkarmar om det är det. Kanske t.o.m. det gamla glaset.
 
Mr Handyman skrev:
Menar du att fönstren är hängda i mittstolpen?

Svårt att svara på originalfrågan.
Det finns fönster att beställa som passar. Se för allt i världen till att ni inte får en firma som kommer och sätter in nya karmar i de gamla så fönstren blir mindre, det är tyvärr ganska vanligt. Försök övertyga styrelsen om att det ska vara träkarmar om det är det. Kanske t.o.m. det gamla glaset.
Nej, det är "vippfönster" dvs. fönstrena är fästa mitt på karmen på bägge sidor. Vad för fördelar är det med träkarmar jämfört med t.ex. aluminium? Mer underhåll och målning men mer genuint? Ska tänka på karmarna..
 
För mig låter det som att ni har 70-tals fönster. Kolla om det finns en metallist inne i fönstret. I våra fönster kan vi se ett årtal nedtill inuti fönstret på en smal metallaktig list.
Dessa fönster får också kondens inuti därför att den kassett som finns i fönstret har börjat släppa in luft. Detta sa i vart fall vår besiktingsman till oss.
 
Jag tycker att det låter som panoramafönster. Vi hade det på vårt hus från 1968 när jag var liten. Den typen av fönster tror jag att jag har läst att de lanserades på någon utställning på 30-talet. De var poppis på just funkishus, så de kan faktiskt vara original.
 
bifogar några bilder på hur det ser ut! Fick ett råd av en gubbe på jobbet att man skulle ha kompositfönster. Pga. energiegenskaperna och att de stänger ute ljud bra. Tankar om detta?
 
  • IMG_0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om det är bara mjölkiga glas så kan man byta ut dom till nya glaskasetter ( fex 2glas energisnåla).
Mjölkiga glas har inget med underhåll att göra. Det är glaskasetter som har tidsbegränsad hållbarhet.
gaia
 
Kolla med Elitfönster om ni ska byta ut fönstren. Vi har en funkisvilla där vi ska byta ut fönster och villan ha utseendet som ett gamalt fönster men kvallitet som ett nytt. De har en serie som heter tradition (tror jag) med hasp och allt som ser exakt ut som dem vi har ,går att få alu, trä.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.