Har följande krav i detaljplanen.

tmp1.jpg

Lite udda med krav på exakt 4.5 m till gata. Tomten är kuperad och vi ritar på ett sutteränghus. Vill lägga huset så högt som möjligt för att övervåningen skall hamna på samma höjd som marken på baksidan av huset. Problemet då, förutom ramp till ytterdörren pga tillgänglighetskraven, är att jag vill flytta tillbaka väggen med garageportarna några meter för att inte få för stor lutning på uppfarten.

Summa summarum så blir lite mer än halva sutterängvåningens fasad mot gata 7 meter från gata och resten blir 4.5 meter från gata. Övervåningen i sin helhet blir 4.5 från gata.

Mitt mål är att följa detaljplanen.

Frågan till detta förträffliga forum är om jag följer detaljplanen med denna lösning?


hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle jag säga att du gör. Definitionen på byggnad är "tak, eller tak och väggar" och du har taket 4,5 meter från gatan.
Skulle du ändå få problem kan du väl sätta portarna där ute och ha del av den lutande infarten inuti byggnaden?
 
Anledningen varför byggnader ska stå 4,5m från tomtgränsen är p.g.a man försöker minska brandspridning genom att inte ha byggnader för nära varandra. 9m (4,5m var) mellan husen.
 
Haavard,

Tror och hoppas att du har rätt. Bra idé med portplacering, behöver bara hitta längre portar..

Matbanan,
Det är avstånd till gatan som är frågan, i det här fallet exakt 4.5 meter. Det vanliga brukar vara minst 4.5 meter. Att det skall vara 4.5 meter till granntomten är det ingen tvekan om.
 
Tolkar det du skriver att ni har ytterfasaden 4,5m från gata o då följer ni ju detaljplanen tycker jag!
Men hur e det med högsta byggnadshöjd nu när ni vill lägga huset "extra högt"?
 
Högsta tillåtna byggnadshöjd är 7 meter, ingenting står i detaljplanen om att det skall vara ursprungliga markens medelnivå (MMN). Oavsett om jag utgår från det färdiga byggnadsföretaget eller den ursprungliga marknivån klarar jag mig.
 
Egentligen lite Off Topic. Men varför bygga rampen för enrtre och garage? Du kan väl helt enkelt låta bottenvåningen få lite bättre takhöjd, alltså sänka plattan lite, så slipper du rampen.
 
Om du placerar gaveln mot vägen som bilden visar så kommer byggnadshöjden att beräknas till nock. Därmed kommer byggnadshöjden att överskridas rejält. Jag undrar dessutom om inte denna fasad kommer räknas som tre våningar. Kontrollera med kommunen innan du går vidare.
 
Efter lite eftertanke och läsning förstår jag vad du menar ang byggnadshöjd.

PBL
"Byggnadshöjden och källardjupet skall beräknas från markens medelnivå invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, skall dock beräkningen utgå från
den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda omständigheter föranleder
annat."

Man blir lite lurad av att grannen har sitt sadeltak i samma vinkel mot gatan på sitt 2-plans hus...

När jag testar att vrida taket 90 grader ser det lite udda ut. Taket blir högre med mer fönster åt grannarna. Vi får se vad kommunen säger. Frågan är vad "om inte särskilda omständigheter föranleder
annat" betyder bl a.
 
Det stämmer att byggnadshöjden räknas på gaveln om det också är långsidan, men som jag ser ritningen är husets form helt "normal" och då räknas byggnadshöjden på långsidan.


Men jag har börjat undra om det följer planen. I mitt första svar tänkte jag bara på bestämmelsen om 4,5 meter, inte den om att garaget ska ligga 6 meter från gatan. Jag undrar om en vägg samtidigt kan ligga 4,5 och 6 meter från gatan?
 
Jag var uppe och pratade med Bygglovsinformationen ang detta och det verkar som att har man garaget i huvudbyggnaden gäller inte reglerna om garage/komplementbyggnad, jag kan placera garaget vart jag vill i huvudbyggnaden alltså. Att ha en del av fasaden indragen verkar inte heller vara något problem så länge det inte är för stor del. Hur stor del ville dom inte spekulera i dock.

Jag tror inte att det spelar någon roll vad gäller lång resp kort -sida, sidan mot gatan är kortare än sidan mot grannen vilket gör att ett sadeltak vinklat mot grannen kan bli mycket högt. Detaljplanen tillåter 27-38 graders lutning på taken som måste vara ett sadeltak. Som jimata var inne på så är det gaveln mot allmän plats om den ligger mindre än 6 meter som gäller som beräkningsunderlag, trist nog.

En fördel med att ha taken vinklat andra hållet är att ev. solpaneler får bättre sol då det lutar åt söder. huss2 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.