Hej, jag har isolerat mina ytterväggar utifrån och flyttat med fönstrens ut vilket gett mig djupa fina fönstersmygar på 220 mm. Har någon en bra idé om vad jag ska använda för att fodra smygarna, vill ha obehandlat trä. Ytterpanel finns ju bara upp till 195 mm i bredd. Hoppas slippa börja göra limfogar eftersom jag inte har någon bra utrustning för det.
 
Antar att du menar fönstersmyg på insidan? Jag skulle inte använda ytterpanel till det. Kommer spricka när den torkar. Finns ju limträskivor typ hyllplan i många olika bredder. De kan dock slå sig. MDF skiva funkar alltid.
 
Ja, jag menar fönsternisch så klart. Tror du att ytterpanel skulle spricka även om man behandlar det med olja? Jag vill gärna ha trä och inte MDF. Har tittat på limträskivor också men det blir rätt dyrt till 4 fönster.
 
Dyrt?
Hyllplan brukar kosta i paritet med MDF tycker jag mig minnas?
Ytterpanel kommer som sagt slå sig och inte se bra ut, alternativet är planhylad furu men 220mm bred kommer kosta en rätt bra slant...
 
Brukar köpa hyllplan på byggmax dom är inte dyra och riktigt bra att jobba med riktigt trä.
 
  • Gilla
mysan76
  • Laddar…
Jag har kört med "hyllplan" till detta till mina fönstersmygar. Funkar utmärkt. Fasadbräder kommer kupa sig och/eller vrida sig. Hjälper inte att olja dem.
 
  • Gilla
mysan76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.