Hejsan,

Jag har flyttat till ett torp som är uppsatt år 1929, och har hakat upp mig på frågan om när vitt blev vitt och hur snabbt kulörmodet spreds till skogarna i norr..

Torpet blev trist nog totalrenoverat under 80-talet med vävtapeter, rostorange toalett och handfat, utrivning av 50-talskök, stora (enlufts?) moderna fönster insatta etc. Olyckligt men kanske att endel var nödvändigt just då. Hoppas jag.

Vill i lugn takt renovera, rum för rum, med iaf en slags "tribute" av husets ursprungliga anda.
Har målat paneltaket i matsalen med vit, matt linoljefärg.. Köpt ljusgrå, grön umbra 2%, som är tänkt till fönster och dörrfoder. Har jag tänkt fel där? Det verkar varit modernt runt sekelskiftet.

Som jag förstått vissa artiklar spred sig modet inte superfort ut på glesbygder vare sig via rykte eller ekonomisk möjlighet.. Snarare att man ex äntligen hade råd att köpa "förra modets" tapeter då de sjönk i efterfrågan.. Tapeter jag hittat här bakom spånskivor är mörkgröna med beiga, symmetriskt böljande blomrankor. Inte särskilt mycket 30-tal kan jag tänka mig..

Ska jag bara ta den foderfärg jag tycker är snyggast?

Förvirrad newb med mycket vilja*
 
Ta det du tycker är snyggast. Foder och lister i mitt gamla hus är målade och ommålade i alla möjliga kulörer. Jag tror inte att de varit vita. Det är gult och brunt mest.

Grå foder låter fint tycker jag. Det funderar jag själv på.

Det fanns ju ingen regel då heller utan folk målade väl det de tyckte var snyggt. Ofta var det rätt mkt färg i hemmen. Inte så sobert som vi gärna har det idag.

Vit linoljefärg var inte så vit på den tiden och gulnade när den inte blev solbelyst så det var nog inte en färg man använde på samma sätt som vi gör idag. Tex tak som skulle vara vita målades ofta med limfärg. Den blir mkt vitare. Men är ju rätt besvärlig när man vill måla om, tycker jag så linoljefärg känns smidigare idag.

Alltså tänk ut vad du själv gillar och var lite modig i färgsättningen. :love:
 
  • Gilla
feen
  • Laddar…
Kloka ord, jag ska nog kolla lite fler färger mot den nya tapeten! Jag tycker väldigt mycket om mjuka kulörer, men har fegat lite bakom en "korrekthetsmantel" som jag inbillat ihop
Nu blev jag inspirerad till att skaffa mer prover och försöka känna att jag vågar om jag vill och om det klär! Mycket roligare än att bara faktaläsa i cirklar!
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Det var inte helt självklart att det skulle vara täckande färg under tidigt 1900-tal. Har sett ett flertal exempel på äldre hus där trädetaljer målats med linoljefärg (?) i olika milda nyanser, men inte heltäckande färg. Har för mig att linoljefärg utan titandioxid blir sån. Det är vackert att se träets ådring!
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var inte helt självklart att det skulle vara täckande färg under tidigt 1900-tal. Har sett ett flertal exempel på äldre hus där trädetaljer målats med linoljefärg (?) i olika milda nyanser, men inte heltäckande färg. Har för mig att linoljefärg utan titandioxid blir sån. Det är vackert att se träets ådring!
Så har jag på flera ställen. Jag har dock inte analyserat hur det är gjort (än).
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var inte helt självklart att det skulle vara täckande färg under tidigt 1900-tal. Har sett ett flertal exempel på äldre hus där trädetaljer målats med linoljefärg (?) i olika milda nyanser, men inte heltäckande färg. Har för mig att linoljefärg utan titandioxid blir sån. Det är vackert att se träets ådring!
Låter häftigt, då jag målat med linoljefärg har jag ofta tyckt om att se på träet redan efter lager 2 som en transparent färgfamilj över träet, men ja det kan ju ha gjorts på speciellt sätt då såklart. Ska se om jag hittar bilder på liknande för inspiration!
 
Hej,
Jag har målat allt listverk, foder osv både inne och ute, med linoljefärg grön umbra 2%. Utan att ha något att jämföra med, uppfattar man den som "vit". Men den är ljust grå. Vill du ha lite mustigare känsla skulle jag gå upp till 15%, då upplevs den som ljusgrå.

Jag målar bara med Gysinges linoljefärg. Ingen speciell orsak, har bara vant mig vid den. Men när deras fabrik brann upp förra året, så blev det brist på deras färg. Jag höll då på att måla knutarna. Köpte Claesson och Engberg istället (GU 2%). Men döm om min förvåning, den var ljusgrön!. så länge jag hade långt avstånd mellan de olika målade avsnitten märker man väl ingen skillnad. Men två partier bredvid varan, hemskt.

Med det sagt, olika tillverkare har olika resultat, även om de heter GU2%.

Jag roar mig också med att blanda själv. Jag köper grundfärgen, tex GU 60% och blandar med zinkvitt. Till den nyans man vill ha. Har kanske inte gjort just det med de vita nuanserna, men det går riktigt bra om man vill hitta rätta nyanser av rödockra, gulockra m.m. Nackdelen är att man måste blanda tillräckligt mycket på en gång. Blir aldrig exakt samma nyans när man blandar andra gången. Men det är kul! Bara min färg liksom.

Lycka till
 
  • Gilla
feen och 2 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Hej,
Jag har målat allt listverk, foder osv både inne och ute, med linoljefärg grön umbra 2%. Utan att ha något att jämföra med, uppfattar man den som "vit". Men den är ljust grå. Vill du ha lite mustigare känsla skulle jag gå upp till 15%, då upplevs den som ljusgrå.

Jag målar bara med Gysinges linoljefärg. Ingen speciell orsak, har bara vant mig vid den. Men när deras fabrik brann upp förra året, så blev det brist på deras färg. Jag höll då på att måla knutarna. Köpte Claesson och Engberg istället (GU 2%). Men döm om min förvåning, den var ljusgrön!. så länge jag hade långt avstånd mellan de olika målade avsnitten märker man väl ingen skillnad. Men två partier bredvid varan, hemskt.

Med det sagt, olika tillverkare har olika resultat, även om de heter GU2%.

Jag roar mig också med att blanda själv. Jag köper grundfärgen, tex GU 60% och blandar med zinkvitt. Till den nyans man vill ha. Har kanske inte gjort just det med de vita nuanserna, men det går riktigt bra om man vill hitta rätta nyanser av rödockra, gulockra m.m. Nackdelen är att man måste blanda tillräckligt mycket på en gång. Blir aldrig exakt samma nyans när man blandar andra gången. Men det är kul! Bara min färg liksom.

Lycka till
Låter fint med 2% på alla foder inne som ute! Älskar synligt grå foder utomhus, men det enhetliga i att ha samma låter som en fin grej för att kunna laborera med tapet, pallar, trapp etc än mer ... Har trots allt en brokvist som är kritvit, förra ägaren hade inga "ribbor".. Och kanske det kan bli kontrast med nya sådana i 2%grön umbra (köpte också Gysinge)! Ska genast ut med provbiten jag målat upp

Superkul att du blandar till kulörer själv! Blev rätt så inspirerad till att testa detta på en pall nu för att se om jag duger till! Då jag är nybörjare startade jag med de "enklaste" färgerna jag valt och annars hämtat inspiration från färdigblandat, men klart att man vill ha någon egen färg!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F feen skrev:
Låter häftigt, då jag målat med linoljefärg har jag ofta tyckt om att se på träet redan efter lager 2 som en transparent färgfamilj över träet, men ja det kan ju ha gjorts på speciellt sätt då såklart. Ska se om jag hittar bilder på liknande för inspiration!
Har bott i några gamla hus vid det här laget, i ett av dem (byggt 1928) var all pärlsponten i kallfarstun målad med en ljust blå rätt transparent linoljefärg. Som hade fått vara kvar också .
Annars har jag mest stött på det som äldre färglager på lister, foder och dörrar. Misstänker att det började anses omodernt någon gång under 1900-talet, och man började måla med täckande färg istället.
 
  • Gilla
feen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har bott i några gamla hus vid det här laget, i ett av dem (byggt 1928) var all pärlsponten i kallfarstun målad med en ljust blå rätt transparent linoljefärg. Som hade fått vara kvar också .
Annars har jag mest stött på det som äldre färglager på lister, foder och dörrar. Misstänker att det började anses omodernt någon gång under 1900-talet, och man började måla med täckande färg istället.
Känner verkligen att regelsnaran släpper nu Att det varierar så mycket, fantastiskt!
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Ang transparent färg har jag läst (hittar dock inte källorna nu) att pigmenten förr inte var lika täckande som nu så det stämmer väl in på att det ofta är de äldsta färglagren som är mer genomsiktliga. Det borde gå att få till genom att blanda med linolja? Och kanske inte stryka så många gånger.
 
Jiji Jiji skrev:
Ang transparent färg har jag läst (hittar dock inte källorna nu) att pigmenten förr inte var lika täckande som nu så det stämmer väl in på att det ofta är de äldsta färglagren som är mer genomsiktliga. Det borde gå att få till genom att blanda med linolja? Och kanske inte stryka så många gånger.
Hur en gör med köpefärg vet jag inte, men om du blandar egen färg med linolja, balsamterpentin och pigment, ska du bara ha i själva färgpigmentet och inte någon (eller ytterst lite) titandioxid. Det är nämligen titandioxid som gör att färgen täcker, har jag fått lära mig. Obs att detta är andrahandskunskap, själv har jag endast blandat egen linoljefärg med titandioxid.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur en gör med köpefärg vet jag inte, men om du blandar egen färg med linolja, balsamterpentin och pigment, ska du bara ha i själva färgpigmentet och inte någon (eller ytterst lite) titandioxid. Det är nämligen titandioxid som gör att färgen täcker, har jag fått lära mig. Obs att detta är andrahandskunskap, själv har jag endast blandat egen linoljefärg med titandioxid.
Det stämmer säkert att det är titanoxiden som gör att det täcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.