Vi har bytt fönster på vår tegelvilla. Hur gör vi på utsidan med foder? Innan har det endast suttit en bräda ovanför samt mellan tegel och fönster har det suttit en fog av någon kletig massa. Har pratat med Elitfönster som säger att det antingen ska vara plåtfoder eller trä, inte någon fog då det blir för tätt. Någon som vet eller har erfarenhet? Blir det snyggt med foder i plåt? (Inte bara dyrt?) ;-)
 
Ja det kan bli för tätt, som du nämner med fogmnassa. Men å andra sidan är det öppet nedtill under fönsterbleck, och även mellan tegel och befintlig vägg.
Snyggast, enligt min mening, blir det med tillslutning av trä, för här lägger jag ned en hel del jobb för att det skall se proffsigt ut. Är ändå en detalj som syns. Om Du tänker dig en trekantslist, så hyvlar jag ned spetsarna på profilen en 5-6mm, sedan gerar jag upptill, och snedsågar nedtill där det stöter till blecket. Du får kolla upp avståndet tegel-fönster, då det brukar skilja något med måtten. Jag tillverkar mina i tryckt trä, som sedan målas vita, som fönstren.
Använder samma metod på vårt nybygge i trä, här garaget
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagetsframsida.jpg
 
Mitt svar är ....beror på.
Kan ibland vara svårt att fästa ett träfoder beroende hur det ser ut i luftspalten mellan tegelfasad och vägg. Har man vita eller svarta fönster anser jag att det blir väldigt snyggt med en så kallad L-profil i plåt . Och plåt är billigt inte dyrt.. skulle tro att en plåtis gör det för ca 400:- fönstret inkl material beronde på var i landet du bor. Storstäder som regel lite dyrare.

Staffan. monterat ca 2500 fönster hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.