Isolerat klart nu o ny fasad på plats, dax för fönster.
Provar några pvc-fönster o tänkte flytta ut nya fönsterna flush med fasad o lurar på hur jag ska få träfoderna täta mot fönstrets ram, gamla träfönsterna spikade jag foderna smack rätt i ramen o där biter de ju finfint men lilla plastjunket lär väl inte hålla ? skruva ?
Planen är faktiskt att sätta foder först o fönstret mot foder i djupled, väga in o skumma.
Inte sugen på att sala med lister på insida och utsida, bara en sida max.
 
Har du monterat fönstren? Hur löste du det?
 
Knabbjolf skrev:
...Planen är faktiskt att sätta foder först o fönstret mot foder i djupled, väga in o skumma...
Tror jag också är rätt väg att gå, efter att ha fått mina första PVC-fönster.
Jag började med att montera fönstren mot klossar/brädor för att få dem i liv med fasaden, men kunde ju lika gärna monterat fodren först.

Ett bra tips (från byggahus?) vara att dra i två rejäla skruvar i regeln under fönstret, och justera dem så de var i våg. Sedan var det enkelt att ställa dit fönstret och skruva fast fönstrets monteringsbleck på sidorna.

För att få tätt mot fodren är nog enklast att täta med utefog (akryl) efter fönstren är monterade och fogskummet har härdat.
 
Tjo. Detta e klart men gjorde så härna. Satte fönsterna först, sedan foder, kilade in fönstret, försökte kila fönsterna med vanliga fula köpta plastkilar men det är total hjärnblödning, endast träkilar som har friktion mot en plastram eller hur ? så ut o yxa till kilar, tog en öl, drog fast karmen när fönsterna gick att stänga med torxträskruv rätt genom ramen(som karmskruv), pluggade hålen med samma pluggar som till vanliga karmskruv, dvs borrade först 5mm hål för karmskruven, borrade sedan 16mm genom yttersta profillager för att försänka skruven i karmen o plugga hålet, ta slitna borr för ett vasst drar igenom plasten som ett knaster genom en aluminiumtopp. Tog en öl till. Satte foder 10mm in på fönsterramen, försökte borra i karm från utsida för att dra skruv genom foder in i karm men de fetsket sig för polska stålet i förstärkningsramen var så hårt att svenska träskruvar med äkta kinesiskt stål gick av direkt, blev bra ändå då foder trycker fint mot karm, drog en sträng packningslim mellan foder - karm, amerikansk kvalitet, får se hur de blir när foderfan slår sig i solen till cabrioletsäsongen. Tryckte upp fönsterblecket underifrån i ett spår på fönsterkarm, slog in några kilar som trycker blecket uppåt mot karmen o fetade på fogskum som trycker blecket upp mot fönstret ännu mer, på mina plastskitfönster finns inga spår för bleck och det sitter dräneringshål som släpper ut vatten långt ned på karmen så blecket måste gå under där. Ursäkta svordomar men jag hatar trä och ogillar hus, huset är biarea jämte fina garaget. Väntar på tomtefan nu så surfar lite under tiden, garageförbud idag, skit, blir på dåligt humör, ska smyga ut sen under klappmassakern o revva crosshojarna så jag blir människa igen.
 
  • Gilla
diemw och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.