B
Är det korrekt att underbrädan i stående panel ska sättas dikt råspont en som utgör taket? Enligt instruktionen på svenskt trä så tolkar jag det så och att man sedan spikar en liggande foderbräda mot råsponten. Det blir ju ett snyggare utförande än om man lämnar mellanrum men tappar man inte funktionen av luftning bakom panelen om det blir helt täckt vid anslutning av panel mot tak?
 
  • Byggdetaljritning av hörndetaljer för stående exteriör panel med mått och materialspecifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Baskavoda skrev:
Är det korrekt att underbrädan i stående panel ska sättas dikt råspont en som utgör taket? Enligt instruktionen på svenskt trä så tolkar jag det så och att man sedan spikar en liggande foderbräda mot råsponten. Det blir ju ett snyggare utförande än om man lämnar mellanrum men tappar man inte funktionen av luftning bakom panelen om det blir helt täckt vid anslutning av panel mot tak?
Kan du fota det du ska panela?
Jag får känslan att instruktionen handlar om skarvar.
Hur ser din takfot ut, är den som på bilden?

Du kan absolut låta underbrädan gå upp mot takfotsinklädnaden, sätta en liggande överst som du sedan går upp med locken emot.
 
Tolkar det som att du menar foderbrädan högst upp till vänster i bild.
Så gjorde vi. Satte en 22x30 högst upp som "foderbräda". Kunde då lämna 1-2cm på Bottenbrädan och luftning borde vara tillräckligt
 
Röd träveranda, vit husfasad, regnränna ovanför, delvis skuggigt, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.