Hej alla som läser detta fantastiska forum, jag har lärt mig mycket av er. Ville dela med mig lite erfarenheter ang. min vedpanna Focus Eco Nature 40 kopplad till 3x750 liter.
För det första hus och min verkstad som värms är på ca 250 kvm tillsammans, värmer en liten del i stallet också ca 10 kvm. Kollade runt lite på olika pannor och acktankar men insåg att det skulle bli riktigt dyrt, hittade då (i våras) ett paket med panna och ackar laddomat och shunt för samma pris som en Baxi SI 50 utan tankar osv. Slog till och köpte direkt!:)
Jag har byggt en separat panncentral som ligger mittemellan hus och verkstad-stall detta för att minimera hanteringen av ved. Nu tar jag bara traktorn och kör fram ett par pallar ved och lastar in (pannc, rymmer ca 4 kubik ved) på panncentralens tak finns 16 kvm plansolfångare att värma ackarna endast på sommaren.(läge väst 30 gr lutn.)Nog om detta. Kulvert till hus 40 m Ecoflex 2x32mm till verkstad ca 5 m egengjord kulvert. Bara en kort beskrivning av systemet.
Pannan: I början hade jag mycket problem att få till eldningen, kortade baffarna två snäpp ca 10 cm eftersom jag har en skorsten som endast är 3.5 m!! Efter ett antal timmar liggandes på knäna tittande i det lilla fönstret tyckte jag att det brann bra. Sen eldade jag på men det flåsade och puffade åt alla håll efter ca 45 min och slutade med övertändning i brännkannaren, sen lugnade det ner sig lite sen samma sak igen höll på i ca 20 min. Efter ca 1 timme brann det mycket bra, kom sedan fram till att det funkade bäst med överprimärspjäll öppet ca 1 cm, primär halvöppen 0 och skundär 0, 0=halvöppet. Eldar med björkved och blandved ca 35- 50 cm. Laddar tankarna på ca 2,5 -3 tim eldar just nu ca 1-2 ggr per dag men då är tankarna aldrig under 60 gr i övre delen(vid tempmätare)
frugan gillar varmt inne vi har ca 23 grader. Huset har golvvärme både uppe och nere.
Huset är halvbra isolerat byggt 1909 i sten. Lite mycket info kanske men jag kan rekommendera pannan den tuffar på bra, med tanke på priset (har inget att jämföra med).d^_^b Tackvare detta forum och lite annat smått o gott på internet har jag installerat och kopplat allt själv, det är inte jättesvårt men man måste tänka 2 eller 3 ggr innan man hårdlöder alla rör. Har väl blivit lite ändringar sen installationen i somras bla automat avluftare, fantastiska grejer (hade manuella innan) TIPS:sätt en avstängning innan avluftare!
Detta gjorde inte jag vilket innebar att jag fick tappa en del av systemet när jag satte dit dem, börjar det strula bara stäng av o sätt dit nåt nytt. Har märkt som flera av er skrivit att man kan aldrig ha för många avstängningar-kranar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Bilder säger mer en ord,alltid roligt och se hur det ser ut.:)
 
Snyggt jobbat fina bilder.
 
du kan ju läsa min tråd om mina problem med min eco nature 40 :) du verkar ha rätt bra koll ändå :)d^_^b
 
Hur tycker ni att pannan är att sota ur?
 
kulle
Såg att rinkaby har ett demo ex för en bra peng , för den som är inne på en sån panna. ( finns under fynd )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.