Hej någon som vet varför jag får 1,5 - 1,8 bars tryck i systemet när pannan kommer upp i ca 80 grader. Övertrycks ventilerna ligger på 1,5 bar sen har jag 2 st slutna expantionskärl ett på 80 lit och ett på 200 lit. 280 liter borde ju räcka till volymen som är ca. 2500 liter. skall jag ha ännu större volym på kärlet eller byta ventiler till 2.5 bar..
 
Hur är trycket när systemet är kallt?
 
Mätarna står på noll.
 
kulle
vgarn skrev:
Mätarna står på noll.
då har du inget förtryck i expansinskärlet
 
Är tryckärlen hela?
 
Rasar trycket vid kallt system, och skenar när du eldar har du troligen för högt tryck i expansionskärlet. Har precis haft samma problem när jag installerade nytt kärl som var förtryckt till 2.5 bar
 
jo kärlen är nya. ett på 80l och förtryckett skall vara 0,5 som det står på kärlet och andra är på 200 lit och det förtrycket skall vara 2,5. Jag har bytt till 2 bars övertrycks ventiler nu. Får se om det blir bättre då.
 
D09
Jag fick lite över 1,5 bar i mitt system, släppte då ut luft via ventilen på tryckkärlet. Ca 20-30 sekunders pysande.

Sen har det funkat med trycket. :)
 
kulle
vgarn skrev:
jo kärlen är nya. ett på 80l och förtryckett skall vara 0,5 som det står på kärlet och andra är på 200 lit och det förtrycket skall vara 2,5. Jag har bytt till 2 bars övertrycks ventiler nu. Får se om det blir bättre då.
Förtrycket ska vara lika på alla kärl när man har flera.
Vad har du för typ av hus?
Mät ifrån pannrumsgolvet och upp till ovankant på översta radiatorn i ditt hus + 0.2 så får du fram hur högt förtryck du ska ha.
 
Ja det är ca. 6 meter. Så om jag fattar rätt så skall för trycket i bägge kärlen ligga på 0,6 bar då eller.
 
kulle
vgarn skrev:
Ja det är ca. 6 meter. Så om jag fattar rätt så skall för trycket i bägge kärlen ligga på 0,6 bar då eller.
+0.2 men 07 blir nog bra.
stäng mot systemet och öppna så kärlet blir trycklöst när du kollar hur högt lufttrycket är och släpp ut eller fyll på luft.
försök hitta en pålitlig lufttrycksmätare o kolla med.
 
Du har rejält tilltagna kärl så se bara som nämnts till att få lufttrycket lika och rätt så har du inget problem med detta.
 
Det på 80 lit. låg på 0,6 och det på 200 låg på 2,5 i dag när jag kollade. Men jag skall ändra till runt 0,7 Jag bor inte på stället ännu så jag får kolla i morgon. Tack för tippsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.