Hejsan! Köpt en ny blandare, tvättställsblandare FMM 9000e. Medföljde stålomspunna slangar som jag har förstått är den nya grejen tydligen.

Dessa slangar är dock väldigt långa, den gamla blandarens rör var c:a 17cm långa, medans den nya har slangar som är 40 långa?

Känns ju inte som att dessa går att böja såpass att de kommer passa?

P.s rörmokaren kommer och kopplar in den åt mig i veckan, jag är bara nyfiken på hur det går till :)
 
Krilleman
Lättast, snabbast och bäst är väl att kapa rören på lagom ställe och sätta två nya kopplingar eller varför inte ballofixer! (y)

Glöm inte stödhylsa om det är kromrör och se till att klämringskopplingen är typgodkänd för mässingsände!
 
krilleman_215 skrev:
Lättast, snabbast och bäst är väl att kapa rören på lagom ställe och sätta två nya kopplingar eller varför inte ballofixer! (y)

Glöm inte stödhylsa om det är kromrör och se till att klämringskopplingen är typgodkänd för mässingsände!
Går det alltså att kapa dessa stålomspunna slangar? :0 såg för mig omöjligt ut, därför jag ringde rörmokaren, bäst proffsen får fixa sånt här ;-)
 
Krilleman
Nej, jag menade rören under handfatet. Och jag antog att det var gjort så. Men dina rör kanske kommer ut från väggen?

Dom stålomspunna slangarna går ej att kapa.
 
Haha nej rören kommer ut från väggen, och dom kommer ut väldigt nära själva handfatet, därav min undran hur rörmokarn beter sig för att inte böja slangarna så de blir veck på dem :)
 
Krilleman
Vinklar åt varje håll var rören kommer ut ur väggen och soft-PEX-rören på blandaren i var sin loop.
 
Alright, lite bygg å fix :) återkommer när rörmokarn kopplar in den åt mig
 
krilleman_215 skrev:
Vinklar åt varje håll var rören kommer ut ur väggen och soft-PEX-rören på blandaren i var sin loop.
Menar du att rören på blandaren döljs bakom tvättstället utan att kapas?
 
Det går inte att göra på något annat sätt eftersom flexslangarna från blandaren inte kan kapas, då tappar man slätänden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.