Hej,

I mitt kopplingsskåp (där alla telefoni- och nätverkskablar träffas) finns det två kablar som är märkta med beteckningen "FM" (ditskrivet för hand). De andra kablarna är märkta med typ "Sovrum1", "kök" osv. Då jag även sett förkortningen FM i några inlägg i det här forumet, hoppas jag att någon kan upplysa mig om vad förkortningen står för (i hussammanhang...)? Är ju lite nyfiken på var dessa två kablar går någonstans.

// Joshua
 
Vågar man gissa på FasadMätarskåp?
 
:p Ingen dum gissning, tack. Skulle kunna vara logiskt, en av kablarna som går dit är en telekabel. Den andra är en nätverksdito, inte riktigt helt på det klara vad den skulle göra i fasadmätarskåpet. Nåväl, får kanske ta och öppna skåpet och kika.

// Joshua
 
Det råkar inte vara så att ni har fiberanslutning eller möjlighet att få en sådan?

Man brukar nämligen ibland sätta omvandlingsdosan från fiber till tele och tp i just fasadmätarskåpet och därmed behövs det då tele och datanät dit
 
Njo, när huset byggdes drog det lokala elföretaget tomrör för fiber till fasadskåpet från gatan. Lite märkligt bara, för jag kan inte se något i skåpet. Förmodar att de gömt det bakom någon panel e dyl. Bra att husbyggarna tänkte på att dra nätverkskabel dit i alla fall!  
Byggföreteget (LB-Hus) var dessutom så förutseende att de drog nätverkskabel till samtliga telefonuttag (förutom den vanliga telefonkabeln) utan att jag hade bett om det. Sen att de glömde berätta det för mig spelar ju mindre roll, det blev en glad överaskning när jag nu efter ca 3 år i huset kom på att jag ville ha ett nätverk i kåken och öppnade teleuttagen.  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.