Har en gammal FM Mattsson kran/ blandare som läcker , hur får man bort insatsens i blandaren ? Köpte reservdelar som skulle passa , men det ser inte likadant ut Närbild av en gammal FM Mattsson blandarkran med synliga kalkavlagringar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen FM Mattsson kran visar insidan med synlig packning och mekanism, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blå och röd FM Mattsson kraninsats med text och nummer, omgiven av kromade badrumsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HP Persson skrev:
Har en gammal FM Mattsson kran/ blandare som läcker , hur får man bort insatsens i blandaren ? Köpte reservdelar som skulle passa , men det ser inte likadant ut [bild] [bild] [bild]
Här du köpt ny överdel också? Nej Det ser inte ut att vara samma Jag har bytt några insatser som du köpt. Till detta krävs en avdragare som ibland kommer med insatsen, går även att köpa separat
 
T Tompafix skrev:
Här du köpt ny överdel också? Nej Det ser inte ut att vara samma Jag har bytt några insatser som du köpt. Till detta krävs en avdragare som ibland kommer med insatsen, går även att köpa separat
Ok. . . Den nedre bilden är det som jag köpte , , har du någon bild på avdragare ? Kanske bäst att byta hela kranen
 
O
Om du kollar på din nya mutter så ser du att det skall finnas en sex/åttakant på muttern närmast kranbasen.
Denna skall gängas ut med specialverktyg.
Men från bilden du skickar verkar det som att någon försökt repa detta med resultat att den blivit rund dragen.
Nyckel - FM Mattsson
 
O Ovation skrev:
Om du kollar på din nya mutter så ser du att det skall finnas en sex/åttakant på muttern närmast kranbasen.
Denna skall gängas ut med specialverktyg.
Men från bilden du skickar verkar det som att någon försökt repa detta med resultat att den blivit rund dragen.
Nyckel - FM Mattsson
Vilken nya mutter pratar du om? Han har väl köpt en ny insats och nu överdel? Och det där är väl inte rätt insats?
 
T Tompafix skrev:
Vilken nya mutter pratar du om? Han har väl köpt en ny insats och nu överdel? Och det där är väl inte rätt insats?
T Tompafix skrev:
Vilken nya mutter pratar du om? Han har väl köpt en ny insats och nu överdel? Och det där är väl inte rätt insats?
Köpte från vvs och bad Örebro skickade även bild på kranen , detta set skulle passa ,, Blå och röd VVS-koppling och kromad kran del ligger på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HP Persson skrev:
Köpte från vvs och bad Örebro skickade även bild på kranen , detta set skulle passa ,,[bild]
När jag kollade i fm mattson instruktioner för gamla blandare hittade jag detta. Den ser ut som din. Men som du ser är det en helt annan typ av insats. Den typen du har sitter pinnen direkt på insatsen. Men det kanske funkar om du får ut den gamla att montera den de skickade med den nya överdelen Illustration av montering för en blandarkomponent med benämnda delar: toppbricka, skruv, spärrbricka, låshylsa, huv, spak, ställring, fästnippel och insats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsdokument för byte av insats i en köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
När jag kollade i fm mattson instruktioner för gamla blandare hittade jag detta. Den ser ut som din. Men som du ser är det en helt annan typ av insats. Den typen du har sitter pinnen direkt på insatsen. Men det kanske funkar om du får ut den gamla att montera den de skickade med den nya överdelen[bild] [bild]
T Tompafix skrev:
När jag kollade i fm mattson instruktioner för gamla blandare hittade jag detta. Den ser ut som din. Men som du ser är det en helt annan typ av insats. Den typen du har sitter pinnen direkt på insatsen. Men det kanske funkar om du får ut den gamla att montera den de skickade med den nya överdelen[bild] [bild]
Tackar för svaret,, det ser lika ut , fästnippeln ser lite högre ut , är den skruvad ! Det är mycket kalk/ ärgat , får rengöra lite o se
 
H HP Persson skrev:
Tackar för svaret,, det ser lika ut , fästnippeln ser lite högre ut , är den skruvad ! Det är mycket kalk/ ärgat , får rengöra lite o se
Kolla vad jag hittade! Det kan nog lösa sig med det du köpt om du lyckas få bort den gamla utan verktyget
 
O
H HP Persson skrev:
Tackar för svaret,, det ser lika ut , fästnippeln ser lite högre ut , är den skruvad ! Det är mycket kalk/ ärgat , får rengöra lite o se
Ja den är skruvad.

Den insats du köpt passar perfekt om du bara får lös muttern.

Rengör botten av blandaren med fint slip papper så du får bort ev packningsrester, smörj de nya packningarna med armaturfett och du har en modern blandare... Eller nästan modern.
 
O Ovation skrev:
Ja den är skruvad.

Den insats du köpt passar perfekt om du bara får lös muttern.

Rengör botten av blandaren med fint slip papper så du får bort ev packningsrester, smörj de nya packningarna med armaturfett och du har en modern blandare... Eller nästan modern.
Tackar för svar ,, tog en bild på fästnippeln , den är helt rund ,, funderar på verktyget man ska ha , i med att den är rund.. Närbild på en rund metallfästnippel med synliga rördelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Ta bort den svarta plastringen
 
O
Bakom den är muttern
 
H HP Persson skrev:
Tackar för svar ,, tog en bild på fästnippeln , den är helt rund ,, funderar på verktyget man ska ha , i med att den är rund..[bild]
Du ser muttern innanför den svarta plastringen
 
O
Du kan lyckas få lös muttern utan verktyget, men du måste vara jätteförsiktig att inte nypa ihop den, då är du körd.
Verktyget finns på det butiker som säljer blandare.Och jag rekommenderar dig varmt att köpa det om du gör detta första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.