Har en FM Mattsson 9055 blandare (från 2006) som läcker från kopplingen för lyftventilen till avloppsröret under tvättstället. Läckaget sker precis ovanför vattenlåset, där ledarmen kopplas in till avloppsröret. Se bilderna.

Jag har tagit bort kopplingen till röret och ledarmen och rensat all skit och inspekterat packningen (3 gånger..). Alla delar ser ok ut, men uppenbarligen har jag missat nåt. Inga slitna delar som jag kan se, men ändå läcker den.

Kan man köpa en ny ledarm tillsammans med koppling till avloppet, eller måste man köpa en helt ny blandare? Tacksam för all råd och hjälp.
/Jeff
 
  • En närbild på ett VVS-objekt med en läckande anslutning markerad med en pil och texten "Läcka".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en kran med måttangivelser och komponentbeskrivningar för installation, etiketterad "Läcka".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Blandaren är det inget fel på.
Du behöver en ny bottenventil. De med Pop-Up är trevliga, då slipper du leden uppifrån
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Precis. Jag gillar också popup men om man inte vill bli blöt om fingrarna kan du ju köpa en likadan. Finns nog som reservdel, vet inte om denna är exakt samma men fmm är grymma på reservdelar och gamla delar.
 
  • FM Mattsson lyftventil för tvättställ, metall, pris inkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Sommer och A Bygg för era svar!

Jag tolkar era svar att jag kan jag ersätta den typ av lyftventil som finns I blandaren med en som kallas “popup” ventil? Jag har kollat Bauhaus, Beijer, Byggmax samt Hornbachs hemsidor för FMM reservdelar och “lyftventil”—det finns bara online-beställningar på Byggmax, se bilden. Är det här rätt reservdel tror ni som skulle passa?
Skulle vilja gärna se delen först och jämföra med den gamla innan jag beställer. Jag är amatör...
Jeff
 
  • Webbsida med lyftventil för badrum, 339 kronor, endast online-försäljning från FM Mattsson.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JeffBeck skrev:
Tack Sommer och A Bygg för era svar!

Jag tolkar era svar att jag kan jag ersätta den typ av lyftventil som finns I blandaren med en som kallas “popup” ventil? Jag har kollat Bauhaus, Beijer, Byggmax samt Hornbachs hemsidor för FMM reservdelar och “lyftventil”—det finns bara online-beställningar på Byggmax, se bilden. Är det här rätt reservdel tror ni som skulle passa?
Skulle vilja gärna se delen först och jämföra med den gamla innan jag beställer. Jag är amatör...
Jeff
Jag hade nog köpt ny blandare och ny bottenventil, men vill du hitta nya delar och vara säker på att dom passar skulle jag kolla direkt med fmm.

https://www.fmmattsson.com/sv/kundsupport
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Men som A Bygg säger det är inget fel med själva blandare, felet ligger i ventilen under tvättstället, och det där den som läcker.
Här kommer en ny bild. Jag undrar om den lyftventilen som jag hittade på Byggmax skulle passa, den ser lite annorlunda ut. Eller vad tror ni? Tex ledarmen i min som är kopplade till lyftstången är EN enda del (det går inte att tar isär den). Den på Byggmax är en "Lyftventil utan Lyftstång". Tack för att era råd och förslag!
 
  • Rör och anslutningar under ett handfat syns från ett lågt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går säkert att fixa din ledstång så den passar mot lyftventil från Byggmax.
Det är ju med ett skruvfäste. På din befintliga lär du plocka isär leden…

Byta blandare verkar bara dumt. Onödiga pengar, onödigt jobb. Ska du dessutom ta dit en rörmokare blir det väldigt mycket pengar, när det bara läcker i avlopp/bottenventil.

(jag skulle ändå köpt med popup, snyggare och enklare. men det är en rent personlig åsikt. Vill du ha med lyftarm så köper du det. )
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.