Min blandare är trög att stänga och det låter som när man gängar i mässing.

Jag stängde vattnet och tog av blandaren och demonterade. Hittade inget fel, monterade ihop igen och nu fungerar den som ny.

Jag har också haft problem med att valet kar/handdusch droppar när det ska vara stängt. den lyckades jag inte demontera men även den verkar fungera nu.

Jag skriver detta för att, såhär bra kan det bara inte gå.

Närbild av kran, FM Mattsson logo, krom finish, badrumstillbehör, modern design, vattenkontrollutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Köp armaturfett och smörj till nästa gång så håller det mycket längre än utan.

Det kan också vara bra att beställa tätningssats, såsom o-ringar, och byta samtidigt, då de brukar deformeras med tiden, och bli hårda.
 
Själva krandelen verkade vara rätt väl insmord men den delen som fördelar till kar eller handdusch lyckades jag inte ta isär. Hur får man isär den?

Jörgen
 
MultiMan
Ingen aning. Gå in på FMM:s sida och kolla en sprängskiss, brukar finnas för både gamla och nya grejer.

Finns det färdigt reparationskit så kanske de har instruktioner till det som berättar hur man gör.
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Jag hittade en sprängskiss.

https://www.fmmattsson.com/sv/badkarsblandare/siljan/83900000
Mitt nummer är EAN 7391887236839

När jag delade på kranen fick jag loss hela den delen som heter 10. Kan man inte dela den?
Om man inte kan det kanske man kan kleta i lite silikonfett i pipens ingång så att det hamnar på de tätande ytorna ....

Spånar bara.

Vänliga hälsningar
Jörgen
 
K Krassegrand skrev:
Min blandare är trög att stänga och det låter som när man gängar i mässing.

Jag stängde vattnet och tog av blandaren och demonterade. Hittade inget fel, monterade ihop igen och nu fungerar den som ny.

Jag har också haft problem med att valet kar/handdusch droppar när det ska vara stängt. den lyckades jag inte demontera men även den verkar fungera nu.

Jag skriver detta för att, såhär bra kan det bara inte gå.

[bild]
Hur gammal är blandaren?
 
Jag hittade just kvittot!
Blandaren är från April 2017.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.