Hej!
Vi hade en hyresgäst i vårat hus som inte städade upp i uthus och trädgård efter sig. Vi kom överens om via sms att vi skulle städa upp och fakturera henne. Nu vill hon inte betala o då undrar vi om vi kan tvinga henne?
 
Hemmakatten
Om ni har överenskommelsen om städningen på papper eller inspelat t.ex. mobil så kan ni via kronofogden begära betalning. Om inte, så är enda möjligheten att via en civilprocess stämma hyresgästen, vilket förmodligen inte är värt kostnaden.
 
Ett sms skickat från hennes mobil räcker då inte?
 
Hemmakatten
Jo, det kan möjligtvis räcka.Men oavsett så är det en avgift till kronofogden, Dessutom finns det nog inte helt klarlagt exakt vad städning av trädgård och uthus innebär. Er hyresgäst kan hävda att det visst är städat och då tror jag inte kronofogden anser det klarlagt att ni har fog för er fordran.
 
Vi har ett sms där hon skriver vad det är kvar att städa och att vi ska skicka faktura..
 
"jag har inget val mer än att du får be någon mocka ur grisboxen och hästboxen och skicka faktura"
 
Hemmakatten
Låter onekligen som om hyresgästen godtagit att ni mockar ur och skickar en faktura på städkostnaden. Men, och ddet finns ju förstås alltid ett men, om hyresgästen trilskas så måste ni kunna bevisa att det är hyresgästen som skickat sms'et och inte hennes barn, pojkvän, mammaeller annan person.
'Vad iinebär att städa i trädgården för er? Har hyresgästen samma uppfattning, annars kan de bli svårt. För vissa innebär städat trädgård att gräsmattan är klippt och att alla ogräs är bortasamt att alla grusgångar är krattade och ogräsfria. För en annan person kan städning i trädgård betyda en hekt annan innefattande en mycket mindre omfattning.

Att mocka ur ett stall med ett par boxar låter inte som så exremt betungande. Hur många timmar rör det sig om, 3-6 timmar. Ni lär inte heller från domstolern, även om ni får rätt, få betalt för egenlagd tid för mockning etc.
 
De e inga pengar o prata om, tråkigt bara att hon ska komma undan med allt då detta inte första problemet vi haft med henne.. men men.. hon får nog sota för sina synder en vacker dag.. hoppas jag! Tack för svaren!
 
Skriv en påminnelse och påpeka att ärendet kommer att överlämnas till kronofogdemyndigheten om inte fakturan betalas. Dvs låt henne svettas lite.

/Kent
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.