En lite knivig fråga, tror jag. Sambon och jag ska gå skilda vägar efter en massa år.

För 10 år sedan köpte vi tillsammans (50-50) en bostadsrätt och därefter ett hus.

För 5 år sedan ändrade vi ägarförhållandena så att jag äger 1/3 och resten tillföll sambon.

Nu ska vi sälja huset och det kommer att bli en fet realisationsvinstskatt (flyttskatt är 22 procent).

Fråga 1:

Vad bestämmer min del av flyttskatten? Hur mycket jag ägde från början eller när vi säljer? Riskerar jag att åka på halva flyttskatten trots att jag nu mer bara äger en 1/3.

Fråga 2:

Kan jag skjuta upp flyttskatten för min 1/3 om jag köper något nytt som är likvärdigt med mitt tidigare boende?

(om jag hypotetiskt skulle åka på halva flyttskatten så borde jag isf även kunna skjuta upp den summan med ett nytt boende).


Jag vill förstås väldigt gärna undvika att skatten löser ut övht. Inte konstigt att många undviker i det längsta att flytta!
:rolleyes:

/mixt
 
Du blir bara ansvarig för din del av reavinsskatten. Frågan är väl om du redan har uppskjuten skatt från bostadsrätten? För den uppskjutna skatten antar jag att du då hade 50% av? Så den summan är du fortfarande "skyldig", den ändras inte av att du nu har en lägre andel i det nuvarande huset.
 
Det stämmer att jag hade uppskjuten skatt från bostadsrätten. Det var ju tråkigt att höra, men tack för svar.
 
När ändrades ägarförhållande, i samband med husköp, eller senare? Det påverkar ju också, i synnerhet om det skedde senare. Är det så att din sambo satte in en större summa pengar i huset, och ni löste det genom att ändra andelar?

Det hade nog behövts lite mer uppgifter för att reda ut det.
 
Hmm, det finns alltså fler aspekter på detta?

Förändringen i ägarförhållandet skedde för 5 år sedan, huset köptes för 10 år sen.

Gör det skillnad?


Så här låg det till:

Förändringen i ägandet skedde alltså inte i samband med husköpet utan senare. Jag gav bort min del till henne för att reglera ojämlikhet mellan oss.



(Det beror på att när vi bytte till oss hyresrätten som ombildades till bostadsrätt och senare bildade grund för husköpet, så gick hon in med en större hyreslägenhet än vad jag hade vilket vi rättade till genom att jag skänkte en del av ägandet i huset till henne.)
 
En sak som inte har belysts i tråden är ju hur hela affären fungerar mot sambolagen.

Om bostäderna är införskaffade i syfte att ni skall bo där tillsammans så har ni rätt till hälften var av huset nu, oavsett vilket ägarförhållande ni har. Detta såvida ni inte skrivit någon form av samboavtal.
Nu låter det ju som att ni har ett samboavtal, åtminstone muntligt, iom. att du gav bort en del av huset, för att jämna ut en "obalans" i ägandet.

jag är inte fullt ut med på hur balanseringen gått till, men troligen har man inte tagit hänsyn till den latenta skatteskulden i den uppskjutna reavinstskatten, det kanske inte är försent att justera den saken än.
 
hempularen skrev:
Om bostäderna är införskaffade i syfte att ni skall bo där tillsammans så har ni rätt till hälften var av huset nu, oavsett vilket ägarförhållande ni har. Detta såvida ni inte skrivit någon form av samboavtal.
Nu låter det ju som att ni har ett samboavtal, åtminstone muntligt, iom. att du gav bort en del av huset, för att jämna ut en "obalans" i ägandet.
Med samboavtal menar man normalt ett avtal enligt § 9 Sambolagen (2003:376). Enligt nämnda lag ska ett sådant avtal vara skriftligt. Jag ställer mig därmed tveksam till att muntliga samboavtal kan existera med rättsverkan.

Nu är jag ingen expert på detta så kommentarer från de som kan detta bättre är mycket välkomna.
 
Oj, the plot thickens.
Ägarförändringen är inte muntlig utan finns inskriven i fastighetsregistret. I övrigt är inget samboavtal skrivet övht. Min sambo är än så länge ovetande och har inte tänkt längre än jag i det här avseendet. Det är inte en överdrivet "fientlig" separation så jag kan mycket väl ta upp frågan om en justering med henne, men men det vore mycket intressant att höra hur det faktiskt ligger till rättsligt.

Otroligt tacksam för inläggen så här långt. ;)
 
OK, lite klarare. Jag måse säga att du är snäll som reglerar ägandet baserat på att hon haft med sig en större hyreslägenhet. Det innebär ju att man sätter en prislapp på hyreskontraktet, något som vanligen bara sker i svarta affärer.

Du kan ju testa att mata in uppgifter i K2-blanketten:
http://www.skatteverket.se/privat/b...info/2102.4.3dfca4f410f4fc63c86800013507.html

Något att tänka på är också om ni har lån, och vilka andelar står det där? Bara så du inte är ansvarig för 50% av lånet, men 1/3 av ägandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.