En entreprenör har varit i farten och dragit fiber förbi mitt hus här i Slagnäs.
Han har förutom att flyttat och förstört mina tomtmarkeringar de har inte ens försökt att återställa.
De har även gjort som jag tycker en allvarlig skada på mina buskar.
Det är främst ca 40 åriga Rönn och Hägg som raserats.
Det är polisanmält och fick precis ett brev där dom meddelar att förundersökning inleds inte.
Skrivit och skickat in en överklagan i dag men har väl ingen större förhoppning om att de ändrar sitt beslut.

Skadad mark med rötter och stenar, tecken på grävarbeten nära tomtmarkeringar och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade områden i trädgård med förstörda buskrötter och uppriven mark nära en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade buskar och förstörda tomtmarkeringar vid gulkedjat hus intill väg i Slagnäs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kontaktat entreprenör alternativt fiberoperatör som arbetet utför till.
En gatlyckta står ju även snett?
 
Kontrollera också så det inte räknas som vägområde, Trafikverket? , och att det är de som ger tillstånd hur man får gräva.
I värsta fall kan dina buskar/träd finnas inom sådant område och kan då tas bort/klippas av väghållaren.
Så Polisen är nog inte rätt instans i ditt fall.
 
Jag har kontaktat Beställaren av fiber och fick svaret "dina träd och buskar överlever nog".
Skickade översiktsbilder på hur det sett ut och hur det ser ut i dag.
Sen blev det helt tyst och dom svarar inte ens på den mail som dom själva krävde som kommunikationsmedel.

Entreprenören svarade när jag ringde första gången och bad honom komma och titta på förödelsen hans anställa orsakat. Sen dess har han nog blockerat mig det blir upptaget i en gång.

Mina buskar står ca 1m inne på min tomt. Så det är inget vägområde.
 
Claes Sörmland
M Matteshus skrev:
Jag har kontaktat Beställaren av fiber och fick svaret "dina träd och buskar överlever nog".
Skickade översiktsbilder på hur det sett ut och hur det ser ut i dag.
Sen blev det helt tyst och dom svarar inte ens på den mail som dom själva krävde som kommunikationsmedel.

Entreprenören svarade när jag ringde första gången och bad honom komma och titta på förödelsen hans anställa orsakat. Sen dess har han nog blockerat mig det blir upptaget i en gång.

Mina buskar står ca 1m inne på min tomt. Så det är inget vägområde.
Kanske troligare är att de har gått på julisemester.
 
M Matteshus skrev:
Mina buskar står ca 1m inne på min tomt. Så det är inget vägområde.
Vägområde kan vara inne på en tomt/fastighet.
Vem äger belysningsstolpen?
Kanske kontakta Trafikverket och fråga om det givit grävtillstånd och informera om vad som gjorts. Är det någon som operatör/entreprenör inte vill stöta sig med är det Trafikverket.
 
Svevia/NCC har precis varit hit och bytt belysningsstolpen inkl. fundamentet som var skadat.
Så där är ju tydligen som du säger entreprenören inte villig att stöta sig.
Dom visste inget om det andra men trodde inte att vägområdet sträckte sig in på min tomt.
 
Är det stamfiber som passerar så är det fiberoperatören du ska kontakta om du inte godkänt grävning på din fastighet och entreprenören inte vill återställa/åtgärda.
Dokumentera noga.
Vem är fiberoperatör.
Men kolla också med Trafikverket utifrån att de godkänt grävning i vägområde och be att få fastställt vad som gäller vägområde på platsen. Undvik att tro och utgå från fakta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kontaktade ju fiberoperatören/ beställaren och skickade in bilder fick ett svar som jag redan skrivit "dina träd och buskar överlever nog" sen har det varit tyst.
 
För att förtydliga så är det stamfiber som är nergrävt.
 
M Matteshus skrev:
Kontaktade ju fiberoperatören/ beställaren och skickade in bilder fick ett svar som jag redan skrivit "dina träd och buskar överlever nog" sen har det varit tyst.
Bara att inte acceptera och glöm inte dialogen med Trafikverket. De kan också trycka på genom att påtala att man grävt utanför godkänt område (dvs om det inte räknas som vägområde, vilket jag tolkar inte är fastställt).
 
Det är fastställt att det inte är ett vägområde. Fibern ligger i princip på tomtgränsen. Det är när dom svängt och bökat med grävmaskinen som dom skadat mina träd o buskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.