Lessnade på att inte ha något vettigt bord att använda då jag håller på med lite allt möjligt.

Köpte ett par http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=342004 på rea för nått år sen, inte top of the line men fungerar !

Har någon gång lagt en skiva på dom för att få ett "bord", men den har alltid halkat omkring, funderat på att skruva fast skivan men då blir det extrajobb så fort det ska flyttas undan.

En dag slog det mig att den irriterande, dåligt fungerande benlåsningen går att använda på ett bättre sätt!

t_almHLWrJT.gif t_NaiVDdrBn.gif
Skruvade isär benen och vände plankan så att låsningen kom uppåt.

t_kiSfdcSyy.gif
Sen mätte jag mellan bultarna och borrade 4 hål i en överbliven spånskiva!


t_MbeIaMQZV.gif
På med skivan på benen, sikta in hålen och helt plötsligt ligger det still, 92 cm arbetshöjd !


t_pBeBEpYIn.gif
Tar ganska lite plats om man lyfter lös skivan, benen går självklart att skjuta ihop om man orkar :p

Det går fort, det kostar lite, och fungerar förvånandsvärt bra! Ska byta till en större skiva som har en utbytbar mindre skiva i mitten dit jag ska kunna stoppa en fräs, sticksåg eller cirkelsåg som jag att någon hade gjort :)


Hoppas någon blir inspirerad, det har jag åtminstone blivit här !
Mvh
 
Intressant ide, tror jag skall snickra ihop ngt liknande själv. Har ännu inget "arbetsbord" att ta ut på gården (har bara en liten gårdsplänt att röra mig på :( ). Skulle kunna göra en instatsskiva för cirkelsåg och sticksåg... hmm och kanske göra en annan lite tjockare skiva för att använda som hyvelbänk med fastspäningsanordningar å sånt :rolleyes:

Hmm, nu börjar ide'er flyga i huvet på en :D
 
Masses: Dom där bockarna, är det sådana med justerbara ben? Var köpte du dom?
 
Ja det är Stanleys FatMax bockar, med justerbara ben. På Housecare&Tools
 
Masses skrev:
Jag gjorde såhär: [länk]
Tar ingen plats när man plockar ihop det...
Kanske borde bygga ett sånt där sågbord så har man att välja på :D
 
Hojta till om ni vill att jag lägger upp ritningen, så kan nu ju alltid ändra den efter eget behov.
 
Hojt !
Finns det några standardmått på hålen i en sågbänk eller är det bara att köra och vara glad ?
 
Lyckas inte hitta någon "Redigera" knapp på mitt första inlägg så får skiva ett nytt trots att det känns onödigt..

Fixat den där utbytbara mittskivan nu!
t_qSSUQgtnH.gif

Den ligger på en ram som är fastskruvad underifrån, ska köpa islagsmuttrar så jag kan låsa skivan med två korta bultar ! Sen behöver jag även en på/av knapp på sidan för att våga använda det hela :p
 
K_arlstrom skrev:
Lyckas inte hitta någon "Redigera" knapp på mitt första inlägg så får skiva ett nytt trots att det känns onödigt..

Fixat den där utbytbara mittskivan nu!
[bild]

Den ligger på en ram som är fastskruvad underifrån, ska köpa islagsmuttrar så jag kan låsa skivan med två korta bultar ! Sen behöver jag även en på/av knapp på sidan för att våga använda det hela :p
Off topic: Du kan bara redigera inlägg som är yngre än 3 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.