Hej,

vi bor i en lägenhet från 1910 och har flyttat vårt kök till en matsal. Inför flytten tog vi in föreningens OvK-firma som gjorde en grundlig kontroll av ventilationen och huruvida man kunde flytta köket eller ej. Vi fick grönt ljus.

Det är självdrag och vi har kolfilter.

När vi började laga mat i märker vi att det osar och blir helt dimmigt.

Vi hade ett flyttat kök även i förra lägenheten och där fanns inte detta problem. Nya och gamla köket är nästan lika stora och fläkten i nya lägenheten är bättre än den gamla. Det huset var från 1920.

I gamla lägenheten hade vi inga tilluftsvetiler utan endast så kallade springventiler. Dessa hade vi alltid öppna. Plus att donet i det ursprungliga köket, som nu är sovrum, alltid var öppet.

Den enda skillnaden jag kan komma på nu är att vi stängt alla tilluftsventiler eftersom det är så kallt ute. Kan det vara det som är problemet? Tänkte att fönstren läcker ju ändå som såll men de kanske inte är tillräckligt ändå? Tänkte testa imorgon men vill höra om någon här har någon bra idé?
 
  • Kök med stängda vita tilluftsvetiler på en ljusgrå vägg, nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller i taket i en äldre lägenhet, nära en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ventilationsschakt med stängd lucka på en hög vägg i ett rum med stuckaturer och vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är tilluftsventiler? Jag tycker det ser ut som "frånluft" i ett gammalt "självdragssystem"..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är du säker på att det är tilluftsventiler? Jag tycker det ser ut som "frånluft" i ett gammalt "självdragssystem"..
Den som är snirklig är frånluft och sitter på innerväggarna. Den som är fyrkantig är tilluft och de sitter i yttervägg. Ventilen i köket sitter också på en innervägg och på ”baksidan” alltså i den angränsande jungfrukammaren sitter en snirklig ventil - de är frånluft båda två.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
De snirkliga sitter i alla rum. Utom hall, serveringsgång och kök. Köket har en fyrkantig ventil men det är frånluft vad jag förstår för att dra ut matoset.
 
Claes Sörmland
FamiljenL FamiljenL skrev:
Den enda skillnaden jag kan komma på nu är att vi stängt alla tilluftsventiler eftersom det är så kallt ute. Kan det vara det som är problemet? Tänkte att fönstren läcker ju ändå som såll men de kanske inte är tillräckligt ändå? Tänkte testa imorgon men vill höra om någon här har någon bra idé?
Ja stänger ni tilluftsventilerna så blir det mer motstånd för luften och avluften minskar. Förslagsvis öppnar ni tilluftsventilerna när ni är hemma längre perioder och framförallt när ni ska laga mat eller duscha. Låt de sedan vara öppna minst ett par timmar efteråt.

Men kolfilterfläkten låter ju inte så bra. Är det nya filter i den? Filtren håller ganska kort tid vid regelbunden användning. Så det brukar bli många sköna tusenlappar om året för den lösningen om man regelbundet lagar mat och vill ha full funktion på filtret.
 
Hur är köksfläkten placerad. En fristående köksfläkt är betydligt sämre än en vägghängd. Allra bäst är den om den placeras i ett hörn. Att stänga tilluften är ingen bra ide. Framförallt om det är medräknat i OVK att dom ska vara öppna. I nya hus är grundläget fullt öppna för att alla värden ska bli bra.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hur är köksfläkten placerad. En fristående köksfläkt är betydligt sämre än en vägghängd. Allra bäst är den om den placeras i ett hörn. Att stänga tilluften är ingen bra ide. Framförallt om det är medräknat i OVK att dom ska vara öppna. I nya hus är grundläget fullt öppna för att alla värden ska bli bra.
Uppdatering: Vi öppnade tilluften i det angränsande vardagsrummet samt frånluften i det gamla köket (som nu är sovrum). Min man stekte falukorv, som han brände lite av misstag - vilket iofs var ett bra stresstest. Inget os! Så det var den stängda tilluften. Vi kan andas ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Kök med grått skåp över bänk, marmorstänkskydd och inbyggd fläkt ovanför spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten är fö placerad såhär.
 
Hmm..?
Är det tillräckligt med kvadratcentimeter i dom runda hålen där uppe?
Jag skulle vara oroligt för strypning och fälla in galler istället
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi har kolfilter.
 
Såg precis ut sådär på gamla stället också - under de 6 åren vi bodde där så funkade det jättebra.


Tror också perspektivet blir lite konstigt på bilden eftersom vi har 3,10 i tak.
 
FamiljenL FamiljenL skrev:
Vi har kolfilter.
Men luften måste kunna passera genom filtret också och dom där hålen känns helt klart som en strypning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sotarna har godkänt - så jag tror det är lugnt faktiskt.
 
Hålens sammanlagda area måste motsvara minst den arean ni har i kanalen upp dit. Räkna på det, har ni en 125mm slang upp så har den en area på 196,25 mm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Köksskåp öppet med välinstallerad fläktkanal och inga synliga korvlukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut på insidan. Nu när min man kom hem igen efter fotbollen så noterade han inte ett spår av korvlukt! Så det är ju bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.