Hej!

Vi har flyttat in i ett hus med vad som verkar vara en halvfärdig bastu. Funderar lite på vad man borde tänka på för att färdigställa den. Själva aggregatet funkar men är mycket dammigt, vad är bästa sättet att rengöra det på? Funderar också på lampan, känns spontant som att bastu är en rätt fuktig miljö och den ser inte särskilt skyddad ut. Finns någon slags ventilation uppe vid taket, duger den? Råd och tips mottages tacksamt, också spontana tankar utifrån bilderna!
Halvfärdig bastuinteriör med bastuaggregat på trävägg, dammigt med synliga rör och oisolerade ledningar, samt termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig bastu med ett dammigt Tylö bastuaggregat omgivet av träväggar och bastutillbehör som spann och skopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av bastu med omonterad lampa på trävägg och termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en oavslutad bastu med träpaneler och ett oskyddat takljus utan synlig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig bastuinteriör med staplade träpaneler luta mot väggen vid sidan av en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det som inte är färdigt? Är det mycket damm på aggregatet kanske det går att dammsuga bort det som du kommer åt. Är det inte använt på länge så kommer det att lukta bränt damm när du startade det hur du än gör.

Lampan är gjord för att ha en glasglob på sig. Fukten är inte ett problem, men tänk på att den kommer att vara mycket varm. Rör den inte när du bastar. Du kan inte använda lågenergilampor där. Det måste vara glödlampor. Halogen finns väl fortfarande att få tag på.

Är lavarna trasiga på något sätt eller är de bara bortlyfta för städning?

Om ventilen räcker märker du när du bastar. Är det kvavt kan det förbättras med bättre ventilation.
 
Lampan saknar glasgloben som hör till. Det är en standardvara och finns i drivor på Bauhaus och liknande.

Bastuaggregat ska väl tåla att man slänger vatten på dem, så kan man inte bara spola av det? Ta ut alla stenarna, skrubba av dem med vatten och diskborste, spola rent nere i aggregatet och torka lite med en blöt trasa.
Dagen efter lägger du tillbaka stenarna och provkör. Rätta mig om jag har fel.

Vad gäller ventilationen så byggde man ofta på 70-talet ventilation som mynnade utanför huset. Numera vill man att ventilationen ska gå ut i samma rum som man tar ny luft från, d v s oftast ut i badrummet. Men även 70-talsvarianten har funkat i många år. Tänker du basta någorlunda torrt eller slänga en massa vatten överallt?
 
J
Bastun verkar ju vara färdig?
Skölj bara av stenarna när dom ligger i kaminen, sen är det väl bara att testa köra igång aggregatet, är det damm så försvinner det ju sen. (Jag hade bara börjat basta direkt utan krussiduller med rengöring)

Lampan hade iaf jag bytt ut mot en som är tät, så man inte riskerar fukt i lampsockeln
(den blir nog antagligen tät om du köper ny kupa, om det finns tätningsring på den).
 
Tack för svar! Ni har rätt, den verkar vara helt ok bortsett från inte använd på flertalet år. Jag satte dit lavarna och provade att slå igång den på 70 grader, luktar riktigt illa men hoppas det ger med sig lite när det bränts av, annars får jag rengöra på annat sätt. Lampan slocknade vid runt 60 grader, får kika på varför när det svalnat.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
olskar skrev:
Lampan slocknade vid runt 60 grader, får kika på varför när det svalnat.
Är det en lågenergilampa eller en LED-lampa? I så fall var det därför den slocknade. De tål inte värmen. Sätt dit en halogenlampa eller om du har en vanlig glödlampa så går det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.