Som titeln lyder så har jag och min sambo flyttat ett timmerhus ca 3 mil.

Huset är 12x10m ca 8m i nock, står på en gjuten kantbalk som sedan är murat med leca 5 varv.
Hur gör jag med åskledare eller räcker det med överspänningsskydd?

Det åskar en hel del hos oss eftersom att det är intill en sjö och har höga berg som omsluter.

Avslutar med en bild :)
 
  • Timmerhus med rött tak och ställningar runtom, beläget i skogsmiljö vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Överspänningsskydd och åskledare är två olika saker som skyddar mot olika saker. Om något av dem är motiverat för er vet jag inte. Åskledare är inte vanligt på villor.
 
D Daniel 109 skrev:
Överspänningsskydd och åskledare är två olika saker som skyddar mot olika saker. Om något av dem är motiverat för er vet jag inte. Åskledare är inte vanligt på villor.
okej, varför har man slutat med åskledare? Förut var det väl standard?
 
Var det?
 
D Daniel 109 skrev:
Var det?
vad jag har hört, många kollegor har det på sina hus
 
Okej, jag har nog aldrig sett det på en villa.
Om du har berg runt och uppenbarligen träd nära huset som är högre så känns risken låg. Bygger man på en bergstopp så förstår jag om man installerar åskledare. Men vanligt är det knappast.
 
  • Gilla
Illearne
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Okej, jag har nog aldrig sett det på en villa.
Om du har berg runt och uppenbarligen träd nära huset som är högre så känns risken låg. Bygger man på en bergstopp så förstår jag om man installerar åskledare. Men vanligt är det knappast.

okej! Huset är högt beläget så då är det klokast att göra det! Vet du hur man går tillväga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.