Vi har en gammal vedpanna som inte används, och nån slags el/kombipanna som läcker värme något helt enormt.

Har aldrig eldat i vedpanna något längre eftersom el/kombipannan tappar temperaturen efter bara några timmar. Jag gissar att vattenmängden i den är rätt puttrig, och ingen annan tank finns.

Kopplade bort elpannan i fjol och satte in två effektiva luft/luftpumpar (Caldo XRH30) och en billig, enkel varmvattenberedare. Det har sparat 6000-7000 kWh under det senaste året! Vi eldar även en del (av sotare rekommenderad mängd!) i vår braskamin som ger bra värmetillskott utöver luftvärmepumparna.

Nu till frågan. Jag bad vår lokala firma om hjälp med att riva bort vedpanna och elpannan. De tar stor plats i förrådet, och behövs inte längre. Vi ska flytta om två år, då får en ny ägare gärna göra en ny bedömning och tex sätta in luft/vatten. Eller en modern vedpanna. Eller bergvärme. Vad de nu vill.

Byggaren tipsade om att det nu finns möjlighet till avdrag för energieffektivisering upp till 30k på materialet. ”Ni kanske borde skaffa luft/vatten redan nu, det kan vara bra inför försäljning!

Vi har redan lagt 180k på att renovera badrum, och kommer djupborra snart. Det springer iväg pengar, och det känns inte jättelockande att lägga kanske ytterligare 100k på ett värmesystem som egentligen inte behövs i nuläget.

Eller borde vi pynta upp slantarna och sätta in ett system när vi ändå slagit sönder spargrisen?
 
H
Om du själv skulle köpa ditt hus om två år. Skulle du då inte bli glad att huset har en ny luft vattenvärmepump installerad och buda lite till då på huset!
Samtidigt så får du själv bättre komfort i huset med ett vattenburet värmesystem mot att måsta ha fläktar från luft luft som låter.
 
H H-Thomasson skrev:
Om du själv skulle köpa ditt hus om två år. Skulle du då inte bli glad att huset har en ny luft vattenvärmepump installerad och buda lite till då på huset!
Samtidigt så får du själv bättre komfort i huset med ett vattenburet värmesystem mot att måsta ha fläktar från luft luft som låter.
Att luftvärmepumpar låter lite är inga problem för oss. Att lägga ut kanske 100 000 till för att _kanske_ få ytterligare bud på huset känns dock som en stor osäkerhetsfaktor.

Kanske skulle ta in offerter för skojs skull, se vad det landar på.
 
Hade låtit kommande köpare få välja vilket typ av uppvärmningssystem de vill installera. Det kan också vara så att de vill bygga ut huset och då kanske nya pumpen är underdimensionerad dessutom.
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Unikt namn
Eftersom du redan har luft/luft pumpar så är det väl inte aktuellt med bidrag ändå, eller?

Det går väl knappast längre att säga att den oanvända vedpannan är primär uppvärmning.

Men jag hade ändå varit tveksam till att du får igen pengarna för ett till värmesystem vid kommande budgivning.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Eftersom du redan har luft/luft pumpar så är det väl inte aktuellt med bidrag ändå, eller?

Det går väl knappast längre att säga att den oanvända vedpannan är primär uppvärmning.

Men jag hade ändå varit tveksam till att du får igen pengarna för ett till värmesystem vid kommande budgivning.
Tack! Bra synpunkter.

Om vi river ut vedpanna och elpanna för att få lite mer utrymme i förrådet de år vi bor kvar, kan det ses negativt av kommande spekulanter?

Alt 1: Huset har två nya luftvärmepumpar och varmvattenberedare, med braskamin som komplement. Gamla värmesystemet är utrivet som förberedelse för nytt om så önskas.

Alt 2: Som ovan, fast gamla värmesystemet finns kvar som alternativ för den som vill använda det.

Vad gillar köpare bäst tro? 🤔
 
Luftluftvärmepumpar räknas bara som ett komplement till något annat riktigt värmesystem i huset. När det blir kallt kanske LLVP inte längre räcker och värmen från LLVP når kanske inte alla rum. Bra om huset har ett riktigt värmesystem också även om det är gammalt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Vi har en gammal vedpanna som inte används, och nån slags el/kombipanna som läcker värme något helt enormt.

Har aldrig eldat i vedpanna något längre eftersom el/kombipannan tappar temperaturen efter bara några timmar. Jag gissar att vattenmängden i den är rätt puttrig, och ingen annan tank finns.

Kopplade bort elpannan i fjol och satte in två effektiva luft/luftpumpar (Caldo XRH30) och en billig, enkel varmvattenberedare. Det har sparat 6000-7000 kWh under det senaste året! Vi eldar även en del (av sotare rekommenderad mängd!) i vår braskamin som ger bra värmetillskott utöver luftvärmepumparna.

Nu till frågan. Jag bad vår lokala firma om hjälp med att riva bort vedpanna och elpannan. De tar stor plats i förrådet, och behövs inte längre. Vi ska flytta om två år, då får en ny ägare gärna göra en ny bedömning och tex sätta in luft/vatten. Eller en modern vedpanna. Eller bergvärme. Vad de nu vill.

Byggaren tipsade om att det nu finns möjlighet till avdrag för energieffektivisering upp till 30k på materialet. ”Ni kanske borde skaffa luft/vatten redan nu, det kan vara bra inför försäljning!

Vi har redan lagt 180k på att renovera badrum, och kommer djupborra snart. Det springer iväg pengar, och det känns inte jättelockande att lägga kanske ytterligare 100k på ett värmesystem som egentligen inte behövs i nuläget.

Eller borde vi pynta upp slantarna och sätta in ett system när vi ändå slagit sönder spargrisen?
Om du köpte luft luft efter november 2022 så är du inte giltig för bidraget. Den gäller inte om du har eller har haft värmepumpsteknologi i huset. Det spelar inte heller roll om värmepumpen är trasig. Det enda undantaget är om du endast har luft luft som är äldre än 10 år.
De kollar på energideklarationen och förväntar sig att du är ärlig i din ansökan.
 
Unikt namn
C ConnyN skrev:
Vad gillar köpare bäst tro?
Jag tänker att frågan antingen är tjänar ni igen investeringen.

Alltså kommer köparen buda extra dels vad investeringen kostade, plus en eventuell extra slant för att det är gjort, jämfört med om det inte var gjort?

Om han bara budar upp grundkostnaden för förändringen kan den ju lika gärna vara ogjorda, eftersom det ändå blir +-0 i slutändan. Budar han inte ens vad investeringen kostade så är det ju en föröustaffär för er.

Då är det inte lika självklart att göra stora förbättringar i värmesystemet eller andra stora ombyggnader. Speciellt inte om ni betalar någon för att göra arbetet.

En köpare kan ju dessutom ha andra idéer om vad som är det optimala värmesystemet är.

När jag kollade på hus var 1 extra kvm i pannrummet inget jag skulle reflektera över. Det är 100 andra parametrar jag försöker väga mellan när olika hus jämförs, pannrummet är långt sist.

.....Alternativt så göra ni förändringar för att ni uppskattar den extra livskvalitet den ger under dessa två år, oavsett vad köparen tycker.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hade ni bara haft en elpanna så hade köpare säkert prutat på priset motsvarande en nyinstallation av värmepump men nu har ni två luft/luft och braskamin. Jag tror många köpare hade nöjt sig med det om ni nu bor i en lite varmare del av Sverige… Och om det kommer in en köpare som vill ha en överdimensionerad anläggning för att de aldrig vill gå på eltillskott så har ni förmodligen satt in en för liten pump då det annars springer iväg prismässigt. Då är det bättre att den köparen väljer hur de vill göra.

Om ni dessutom haft en vedpanna så antar jag att nuvarande radiatorer är anpassade till ett högtemperatursystem som en värmepump inte fixar, i så fall måste ni byta ut alla dem också om pumpen förväntas värma huset effektivt.
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Tack för alla svar! Känns enklast att inte göra någonting alls, och låta köparen tar egna beslut. Tack!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.