Nybyggnation där elektrikern fått i uppdrag att flytta upp vprör för anslutning till hörnbox under väggskåp.
Är det tillåtet att göra enligt bild? Trodde att röret skulle flyttas upp men det har man kapat och drar ekk i eltejp!
Trodde att reglerna säger att man ska komma åt röret? Det kan man ju inte när det är igenspacklat! Edit: och överkaklat.
 
  • Elkablar tejpade med eltejp sticker ut ur väggen där ett VVS-rör är igenspacklat och avkapad, med måttmarkeringar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det får anses som en god kompromiss. Att flytta röret hade varit ett betydligt mer omfattande arbete.
Ok, det uppstår problem om du skulle vilja dra nya ledare någon gång i framtiden.
 
Njaaaa!
Har du beställt flyttning av VP-röret så har elektrikern gjort det lite väl enkelt för sig. Visserligen är det möjligt att tillräckligt många varv av vit eltape ger tillräckligt isolering av de enkelisolerade ledarna (de TS kallar EKK) men man bör eftersträva omdragbarhet anser jag. Särskilt i en kaklad vägg där det inte är enkelt att ändra i efterhand. Men som sagt allt handlar om kommunikation och hur ni uppfattat varandra samt hur elarbetet är upphandlat/beställt
 
Det viktigaste är ju att det är godkänt att göra på det viset vilket jag tolkar era svar som.
Men man förvånas ändå.
 
Är verkligen eltejp bra i det här läget?
Hade inte det "rätta" varit att använda manteln fr ekk istället... om det nu var för mkt jobb att spåra in en ny slang.
 
Redigerat:
doublepeak doublepeak skrev:
Det viktigaste är ju att det är godkänt att göra på det viset vilket jag tolkar era svar som.
Men man förvånas ändå.
Skulle säga att om det är godkänt eller ej beror på vad tillverkaren av eltejpen säger. Handlar om materialets egenskaper, elektrisk isolation, vidhäftning och åldersbeständighet.

Men enligt min uppfattning av branchpraxis är det inte en acceptabel lösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.