Hej!

Jag planerar renoveringen av mitt kök (lägenhet i fastighet från 1906) men bekymrar mig över ventilationen. Min önskan är att:
  • Flytta spisen cirka 1-2m till höger
  • Ta bort merparten av överskåp
  • Ta bort ett befintligt undertak på 2.6 meters och ta fram originaltak (ny takhöjd 3m)
  • Flytta upp ventilationskanal längst med ny takhöjd

Huset har mekanisk frånluft (stora fläktar på vinden) och köken i huset har kåpor med ett "öppet/stängt"-reglage. Bredvid köket går det stammar med vatten, avlopp och ventilation som förser flera lägenheter i fastigheten.

Funderar nu över ventilationen. Jag vill göra mig av med överskåpen och enbart ha en "frilagd" fläktkåpa i mitten av köket ovanför spisen för att skapa mer luft och utrymme i rummet. För att uppnå detta på ett snyggt sätt tänker jag att ventilationskanalen får gå längst med taket (bygger in den i gips).

Men: Den nuvarande ventilationskanalen går på cirka 2.6 meters höjd. Den nya kanalen kommer att gå på 3m höjd. Hålet i väggen (bärande vägg) som ansluter ventilationskanalen till stammen är på 2.6 meters höjd.

Kan man dra ventilation på det sättet som framgår av skissen (ett upp och nedvänt "U") eller blir det tokigt? Förmodar att man tappar en del effekt. Hur hade ni gjort? Klarar det en OVK?

Nytt hål i väggen på en högre höjd känns som den snyggaste lösningen - men min känsla är att jag då inte längre kan göra jobbet själv. Troligen behöver man också riva upp en vägg från intilliggande rum (badrum) för att komma åt stammarna - vore skönt att slippa.

Tar gärna emot synpunkter och råd. :)
 
  • Diagram som visar planlösning i kök före och efter renovering med fokus på ventilation och placering av spis och skåp.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.